Player´s Handbook II
Dungeons&Dragons
224
298:-

Intryck: 6     Innehåll: 9   15

Player’s Handbook II kan – som namnet antyder – sägas vara en fortsättning, en utökning, av grundreglernas Player’s Handbook. Det vill säga, mer regler, varianter, crunchy bits och fluff om, till och för rollpersonerna.

Boken är såklart välproducerad och innehåller ett veritabelt smörgåsbord med material för att variera, expandera och personliggöra inte bara individuella rollpersoner, utan även hela äventyrargrupper.

De bitar som intresserar mig mest är: variantförmågor för existerande grundklasser (ersätter några av de vanliga klassförmågorna); råden om hur man konstruerar en gemensam bakgrund för äventyrargruppen; teamwork benefits – om rollpersonerna i gruppen uppfyller vissa minimikrav kan de få bonusar på vissa slag om de samarbetar; affiliations – olika grupper eller organisationer som rollpersonerna kan ingå i (affiliations är regelstyrda och en rollpersons affilia-tion score avgör vilka förmåner hon kan tillgodogöra sig genom att ingå i en viss organisation). Till och med de nya feats och spells som presenteras känns fräscha och annorlunda jämfört med sina motsvarigheter från tidigare tilläggsböcker. Författarna har tänkt till lite extra för att hitta på något som inte bara är sådant vi redan sett fast lite, lite annorlunda och med ett annat namn.

I ett tillägg längst bak finns en riktig pärla: en lathund och steg-för-steg-genomgång av hur man snabbskapar rollpersoner och spelledarpersoner. Något som annars är ganska tidskrävande i det något regeltunga D&D.

Detta är en gedigen produkt som både spelare och spelledare kan ha stor glädje av. Den är välskriven och har en bra balans mellan crunchy bits och fluff. Jag var frestad att sätta 10 i innehåll, men de fyra nya grundklasser som presenteras känns … sådär – de tillför inget som inte redan existerande klasser har; och avsnittet om hur man kan omskapa sin rollperson om man är missnöjd med tidigare val av skills, feats, spells – ja, till och med klass – är för krångligt (och i mitt tycke även lätt onödigt).

Text: Dan Algstrand

Sätt ditt eget betyg på Player´s Handbook II!

Totalt har 6 personer röstat.