Guardians of the Veil
Mage: The Awakening
224
278:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Att öka sin kunskap om det övernaturliga är något nästan alla magiker strävar efter. De vill lära sig mer om magi, hitta fler mystiska artefakter och rota djupare i universums hemligheter. Bara en grupp ser detta sökande som något farligt som måste begränsas och kontrolleras. De kallar sig Guar-dians of the Veil och har tagit på sig att ansvaret för denna kunskap hanteras med ansvar. De övriga uppvaknade ser dem mer som en självutnämnd hemlig polis som lägger sig i saker som de inte har att göra med.

Boken följer den mall som redan etablerats med covenantböckerna till Vampire. Det börjar med ett historiekapitel som följs av ett kapitel om deras organisation och ett om hur rekryteringen går till. Därefter följer en genomgång av olika fraktioner inom organisationen. Det ges både en generell beskrivning och ett exempel på en specifik grupp som följer denna filosofi, vilket är ett upplägg jag gillar skarpt. Här finns som väntat även ett antal legacies beskrivna. Boken avslutas med ett kapitel innehållande nya besvärjelser samt ett appendix med arketypiska spelledarpersoner.

Med sina 224 sidor är Guardians of the Veil omfattande. Allt man kan tänkas vilja veta om organisationen gås igenom i detalj. För den som vill fokusera sitt spel på spioneri och hemlighetsmakande är det säkert en guldgruva men för mig blir det lite för mycket. Det mesta av bredden som funnits i motsvarande böcker till Vampire lyser med sin frånvaro. Nu har jag visserligen önskat mer fokus i materialet till Mage, men Guardians of the Veil fokuserar inte på de områden jag är mest intresserad av. Objektivt sett är snarare mitt än bokens problem och den som redan innan har organisationen som favorit kommer knappast att bli besviken.

Guardians of the Veil gör sitt jobb noggrant men utan att imponera på mig. Med sitt extrema fokus på spioneri är den bra för dem som vill gå in på djupet, men inget för den som bara vill ha några få supplement till Mage.

Sätt ditt eget betyg på Guardians of the Veil!

Intryck 10
Innehåll 10