Lodges: The Faithful
Werewolf: The Forsaken
144
238:-

Alla tre spelen i World of Darkness har en egen undergruppering som en rollperson, oftast när den blivit mer erfaren, kan bli medlem i. Vampire har sina bloodlines och Mage har legacies. Boken Lodges: The Faithful gör en djupdykning i Werewolfs motsvarighet, logerna.

För en varulv är flocken det absolut viktigaste och därutöver finns en gemensamhet i stammen. Många väljer dock att sluta sig samman i mindre grupper, inte sällan hemliga, för att följa en övertygelse som deras närmaste inte delar lika djupt. Dessa sammanslutningar kallar varulvarna loger.

Den som känner till hur den här typen av bok fungerar i de andra spelen kommer att se stora skillnader. Logerna i boken är inte helt fristående, det vill säga nya för boken och något som aldrig kommer att nämnas i andra supplement. Istället består The Faithful främst av noggrannare beskrivningar av de loger som redan tagits upp i grundboken och som det ofta refereras till i andra supplement. Jag ser det som en stor fördel och det får boken att kännas mycket mer förankrad i grundspelet. En annan skillnad är att hela 34 loger finns med, vilket är mångdubbelt fler än till de andra spelen. Om man föredrar fler grupper eller mer material om varje är en smaksak, men jag tycker att längden räcker bra för att kunna bygga intressant spel kring. Förutom logebeskrivningarna finns ett kortare kapitel om deras roll i varulvarnas samhälle och hur man designar egna.

Lodges: The Faithful är främst en bra hjälp vid rollpersonsskapandet. Vissa av logerna kan en nyskapad rollperson vara medlem ifrån start, eller så kan medlemskap vara något att sträva efter. Variationen är stor så det borde finnas något som passar de flesta. För spelledaren finns det till varje loge tre korta uppslag till hur den kan föras in i en existerande kampanj. Den här boken är inte bland det bästa som skrivits till Werewolf, men jag tror att de flesta, både spelare och spelledare, kommer att ha stor nytta av den.

Sätt ditt eget betyg på Lodges: The Faithful!