Three-Dragon Ante
2-6
20 minuter
125:-

Three-Dragon Ante är både ett kortspel och ett tillbehör till din D&D-kampanj. Du behöver mellan 3 och 5 spelare och det tar mellan en halvtimme och en timme att spela ett parti.

Spelet består av 72 kort och en kort regelbok. Motiven är övervägande stiliserade bilder av de olika drakarna spelet fått sitt namn från. Varje kort har en färg, en typ, ett styrkevärde och en kort regeltext. Det enda du behöver förutom korten och reglerna är någon form av markörer som visar hur mycket guldmynt du har i din drakskatt. Reglerna är tydligt presenterade och hyfsat enkla att förstå. Först kommer reglerna för själva kortspelet, och sedan förklaras hur du använder TDA i din D&D-kampanj.

I korthet går spelet ut på att du ska samla så mycket guldmynt som möjligt innan ett parti tar slut. Varje spelare får 50 guldmynt och börjar med 6 kort på handen. Alla kort har ett namn, en typ, ett styrkevärde och en effekt. Nästan alla kort är goda eller onda drakar av olika styrka, men det finns också 10 särskilda kort med olika effekter. Grunderna är enkla. Ett parti består av minst tre omgångar. Varje omgång spelar man flera rundor, där varje spelare försöker bygga en så stark ”flight” som möjligt utifrån de kort man har på handen. Du spelar helt enkelt ut det kort du tycker är bäst, och kan ibland använda kortets effekter för att förstöra för dina motspelare eller för att stärka din egen ”flight”. Effekterna låter dig stjäla pengar från potten, kort eller pengar från motspelarna eller spela ut ett kort från leken. Du kan också betala för och dra kort för att ersätta de du spelar ut. Den som har starkast ”flight” vid slutet av tre omgångar vinner potten, men vid oavgjort fortsätter partiet tills någon segrar.

Sammanfattningsvis är TDA ett snyggt, enkelt och roligt spel, med en tilltalande balans mellan taktik och strategi. Det har begränsat värde som rekvisita i D&D, och passar bäst att spela som rolig avkoppling vänner emellan.

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på Three-Dragon Ante!