Gloom - Unhappy Homes
Atlas Games
2-5
110:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Döm om min (skade)glädje när jag upptäckte att Gloom fått ännu en olycklig familj att ömt plåga till döds med diverse tillhyggen, maträtter och djurarter. Det är de djupt misslyckade konstnärerna Le Canard Noir som nu träder fram i ljuset med sina kreativa katastrofer. I familjen ingår Rosseau, den plågade konstnären som har en tendens att skicka kroppsdelar istället för blommor till sin fästmö; Belladonna, den lungsjuka kurtisanen som tidigare förtärdes av passion, men som nu bara förtärs; Marie Delacroix, den missförstådda modellen som hittat ett sätt att låta sin klädfobi arbeta för henne; Simon Simone, den androgyna skådespelaren för vilken kön enbart är en roll och sist men inte minst, James DeWinter, den fattige poeten som inser värdet av att lida för konsten.

Det är inte bara de bohemiska svarta ankorna som är nya. Expansionen består av 55 kort, de flesta är modifiers, events och untimely deaths, men det finns även med ett par nyheter i expansionen. Det är residence-korten, som är en sjätte medlem i familjekorten. Så är det! Nu har alla olyckliga familjer även fått ett hem att vara olyckliga i. Till residence-korten hör mysteries-korten, som man placerar på residenset, precis som man placerar modifikationer på familjemedlemmarna. På samma sätt som modifikationerna kan mysteriekorten ge plus eller minus i familje(o)lyckan, men de kan även påverka spelet med specialregler

I god tradition från grundleken är expansionen välbalanserad och ett rent nöje att spela. Det något kladdiga trycket från första utgåvan av Gloom har rättats till hjälpligt. Korten är glattare och man har vist nog lagt till en svart cirkel bakom de annars rätt genomskinliga modifikationsmarkörerna. Korten har fortfarande en tendens att vara lite ihopklistrade när man först öppnar paketet, men kvaliteten har definitivt höjts.

För alla er som njuter av att plåga era tragiska familjer är Gloom - Unhappy Homes ett prisvärt och roande tillskott i spelhyllan.

Sätt ditt eget betyg på Gloom - Unhappy Homes!

Intryck 9