Ticket to Ride – Märklin
Days of Wonder
2-5
45 minuter
378:-
  Intryck: 9     Innehåll: 7   16

Ticket to Ride är här igen, en ny utgåva med lite nya regler och ett något annorlunda utseende. Denna gång har de valt att samarbeta med Märklin – ni vet, de där som gör leksakståg som kostar alldeles för mycket för att kunna betraktas som leksaker. Som tur är för oss brädspelare har just den biten av Märklin inte följt med till Ticket to Ride: Märklin, det är till och med generellt billigare än de andra två.

Det första jag la märke till med spelet är att det utspelar sig i Tyskland, med vissa avstickare till angränsande länder. Det andra som slog mig är hur snygga korten är. På alla kort finns bilder på Märklintåg och det är inte så att alla gula har samma tåg, å nej, det är olika tåg på alla kort, och snygga tåg är det (antar att de måste ha en bra orsak till att kunna ta så mycket betalt som de gör). När jag väl lagt märke till den detaljen började jag leta efter fler och upptäckte hur otroligt snygg själva lådan är. Det är något så ovanligt som ett foto som illustration (på – gissa vad? – en Märklinjärnvägsstation). Rent designmässigt var jag faktiskt orolig för att det skulle synas för mycket med samarbetet men det gör det inte, det är precis lagom och väldigt snyggt, fullt av detaljer.

Nu är det ju dock inte designen på ett spel som gör spelet, även om den kan hjälpa till att höja stämningen, utan själva spelandet. Vilket är roligt. De av er som har läst mina tidigare recensioner av Ticket to Ride och Ticket to Ride: Europe vet att jag tycker hemskt mycket om dem och därmed var mina förväntningar på detta ganska höga. Tyvärr måste jag säga att de inte helt uppfylldes. Grundelementet i spelet är detsamma, man ska ordna förbindelser mellan de städer man via sina biljetter har fått till uppgift att ordna. Detta gör man med hjälp av färgkodade kort och små plastvagnar (det vore en trevlig förändring om de kunde göra något annat än plastvagnar, de har irriterat mig sedan jag spelade originalet för att de är så extremt plastiga. I denna utgåva är det dock lite lätt metallic i färgen, mycket trevligt.). Om man lyckas med detta får man poäng för de sträckor man byggt ihop och poäng för varje delsträcka.

Nytt för denna färd genom Tyskland är att man dessutom kan frakta människor. För första gången i Ticket to Rides historia har man passagerare som kan färdas på de linjer man byggt, och dessutom kan man snålåka på de andras linjer genom att spela ett speciellt passagerarkort. Syftet med dessa färder genom den tyska landsbygden är inte att låta sina små plastgubbar få en välbehövd semester utan självklart att samla poäng. Olika städer ger olika mycket poäng, är man den första besökaren i Berlin får man t ex sju poäng medan ett besök till Rostock bara ger två. Det som gör åkandet till ett tävlingsmoment är att man får olika mycket poäng beroende på om man är den första besökaren där eller inte. Vissa städer ger bara poäng en gång och på de andra minskar poängsumman för varje besök.

Bra saker som balanserar spelet är att linjesträckningarna är uppdelade i korta och långa och man får själv välja hur många av varje man vill dra när man drar sina biljetter. Av de fyra man drar är alla kombinationer möjliga, vilket gör att turen har fått en något mindre plats.

Mindre bra saker är att alla delsträckor som ger mycket poäng är på samma sida av brädet. Är man fler än två spelare kan konkurrensen om de platserna bli för stor och hinner man inte plocka någon av de linjerna hamnar man nästintill ohjälpligt efter, vilket jag fick erfara mer än en gång.

Biljetterna känns även mer svåröverskådliga, det är inte lika lätt att kolla på biljetten och snabbt få en koll på varifrån man ska och till var. Det finns även vissa regler som kräver hustolkningar, vilket kan ställa till problem när man spelar med folk man inte brukar spela med.

Mitt övergripande intryck av spelet är att det är det snyggaste Ticket to Ride men även det mest obalanserade, trots passagerarna. Det är dock ett roligt spel och ett trevligt ombyte om man vill ha ett sådant.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Ticket to Ride – Märklin!

Totalt har 5 personer röstat.