Fjords
Rio Grande Games
2
195:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

I Fjords är man en upptäckare, tillika bonde som utforskar landskapet innanför fjordarna utefter, får man anta, den norska kusten. Vi har visserligen fjordar även utefter vår svenska västkust men det är inte något vi är lika kända för som norrmännen. Målet med detta utforskande är att kunna placera sina bondgårdar och fält på ett sätt som gör att man själv i slutändan har störst landmassa till sitt förfogande.

Hur detta går till rent speltekniskt är att man i början av sin tur drar en sexsidig bricka från högen med brickor och placerar ut den på den plats där den passar och där man själv anser att den är bäst. Sedan kan man välja att placera ut en av sina bondgårdar där. Detta pågår till dess att det antingen inte längre går att lägga ut någon av brickorna eller att brickorna är slut. För de som tycker att ni känner igen det här så, jo, det är mycket likt Carcassonne. Här slutar dock de omedelbara likheterna för nu börjar fas två. I denna fas ska man börja kultivera landet runt sina bondgårdar och inmuta områden för att se till att man i slutändan har mer mark än motståndaren.

Det är ett enkelt spel att lära sig, men det är inte simpelt. Varje gång man ska lägga ut en ny bricka måste man fundera på vem som tjänar mest på placeringen, om man kan avgränsa motståndarens område eller utöka sitt eget och då man bara har fyra bondgårdar att placera ut krävs det en bra fundering på var man ska placera dem. En för tidig utplacering kan göra att man har dem för koncentrerat medan tålmodig väntan kan innebära att man i slutändan har förlorat de bästa platserna.

Den andra fasen, den där man mutar in sitt område, fick mig att tänka på tre i rad. Man placerar ut sina brickor delvis som ett gensvar på motståndarens utplacering, att hindra deras spridning, men samtidigt vill man inte bara ha en defensiv taktik då en sådan i slutändan kan innebära att man ändå blir trängd in i ett hörn.

Spelet är snabbt, det är inga långa väntetider där man sitter och klurar över sitt nästa drag och tio framåt, eftersom du aldrig kan vara säker på vad som händer i nästa runda. Kommer din motståndare att sätta en av sina bondgårdar precis på det där området du hoppades få behålla för dig själv? Glömde du själv kanske bort att sätta ut din bondgård på precis det område du hade hoppats få behålla för dig själv (jovars, det gjorde jag några gånger)? Finns det något du kan göra åt det nu? Svaret på den sista frågan brukar vara att det enda du kan hoppas på är att din motståndare ska göra samma misstag och helst av allt inte upptäcka ditt.

Jag hittade inte några större brister i spelet men å andra sidan fick det mig heller inte att skrika efter mer. Risken med det, precis som risken är med många av de lite enklare spelen, är att man efter ett antal omgångar mest lägger ut på automatik. Det finns inte så många sätt att variera på, vilket gör att det faller på en av de saker som samtidigt är dess stora fördel: enkelheten.

Spelets storlek, enkelhet, snabbhet och att det är gjort för två spelare gör det till ett bra spel att ha med på resan, spela medan man väntar på att maten ska bli klar eller bara ta en paus innan man kör igång nästa parti schack. Det är ett trevligt sätt att fördriva tiden på medan man väntar på att något annat ska hända, men inget jag rekommenderar för en helkväll. Lite som en trevlig film man sett flera gånger förr, man blir inte längre förvånad och lika engagerad men det är trevligt att göra något tillsammans.

Ju mer jag tänker på saken desto mer känns det som en avancerad version av fem i rad, men med snyggare design än ett rutat papper och hafsigt gjorda kryss och ringar. Här finns det trevliga, färgglada brickor med grönområden, fjordar och berg samt en och annan kanot. Kryssen och ringarna är ersatta av trähus och -brickor. Innan mina liknelser börjar ta över och ni funderar på om jag inte har bättre saker för mig än lyriskt beskriva den norska kusten på pappbrickor tänker jag lämna detta till tryck och önska er en fortsatt trevlig läsning och spelande.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Fjords!

Totalt har 7 personer röstat.