Rise of Nations: Rise of Legends
Utvecklare
Big Huge Games
Utgivare
Microsoft
Genre
Strategi
Webb
http://www.riseoflegends.com
Ca Pris
399:-
 
  Intryck: 8     Innehåll: 7   15
 
 

Rise of Nations: Rise of Legends är uppföljaren till Big Huge Games väldigt framgångsrika RTS Rise of Nations. Istället för att göra en traditionell uppföljare har man i Rise of Legends förflyttat sig från den historiska miljön på jorden till den fiktiva planeten Aio. Flytten möjliggjorde att befolka den nya världen med tre helt unika civilisationer. De tre skiljer sig inte bara åt grafiskt utan möjliggör helt olika taktiska val.

Den första av dessa tre, ”Vinci”, har hämtat sin inspiration från Leonardo da Vinci och hans otaliga skisser av diverse uppfinningar. Vinci civilisationen förlitar sig på industri och ångkraft, deras estetik präglas av en mix av 1500-tal och 1900-tal med flygande da Vinci helikoptrar och stora städer som bolmar ut rök från industribyggnader. I Vincis arsenal finns ett stort utbud av flygenheter utöver dessa stoltserar även Vinci med mekaniska robotar och stora rullande fort. Vinci är den av civilisationerna som erbjuder störst taktiskt val av spelstil med både små billiga enheter samt stora dyra men väldigt kraftfulla enheter.

Den andra civilisationen ”Alin” är Vincis totala motpol. Detta är en organisk civilisation som helt förlitar sig på magi och inte har någon form av industri. Inspirationen här har hämtats från tusen och en natt med flygande slott som städer och med enheter såsom andar, drakar och basilisker. Fokus för Alin är små, billiga enheter och möjlighet att producera dessa snabbt. Det fina med Alin är att deras produktionsbyggnader kan bygga överallt på kartan vilket leder till att man producerar enheterna där man behöver dem. Detta leder till att Alin lämpar sig ypperligt för den spelare som gillar att tidigt anfalla sina motståndare.

Den tredje och sista civilisationen är inkainspirerad och kallas ”Cuotl”. Cuotl är utomjordingar som har tvingats nödlanda mitt i de täta djungelområdena på Aio och har med hjälp av sin teknologi övertygat lokalbefolkningen att man är gudar. Städerna Cuotl bygger påminner om maya-indianernas pyramider och många enheter liknar olika gudar från denna kultur. Enheterna väldigt kraftfulla, men dyra att tillverka vilket leder till att man som spelare ofta har väldigt få enheter att tillgå och man tvingas att prioritera mellan anfall och försvar.

Det finns som synes väldigt stora spel-mässiga skillnader mellan de olika civilisationerna, men det finns även en hel del likheter. Alla civilisationer har ett antal hjältar man kan kalla in för att hjälpa en i striderna. Dessa hjältar besitter en hel arsenal av olika krafter som om de används vid rätt tidpunkt kan vara helt avgörande för spelutgången. Kostnaden för att producera en enhet är inte fast i Rise of Legends utan den förändras beroende på hur många ex av den givna enheten man redan har. Ju fler exemplar man har desto dyrare blir det att producera en ny. Detta leder till att man tvingas variera sig på enheter och det blir inte heller ekonomiskt att bygga superstora styrkor utan man tjänar på att kontinuerligt skicka små styrkor mot fienden.

Grafiskt är Rise of Legends en fröjd att se på. 3d motor möjliggör helt underbara effekter och man vill ibland stanna upp och bara njuta av alla effekter. Det är inte bara enheterna som utmärker sig, omgivningen är också omsorgsfullt designad och ger en fin inramning. Det finns en möjlighet att ändra kameravinkel och zooma in och ut, men jag har själv aldrig upplevt att jag behöver detta.

Rise of Legends erbjuder en kampanj som vill ge sken av att vara olinjär men som i själva verket är väldigt styrd. Detta i kombination med dåliga röstskådespelare drar ner kampanjen, vilket är synd då de specifika kampanjuppdragen är väldigt varierade och roliga. Däremot är onlinestödet väldigt välutvecklat och man kan snabbt hitta en motspelare att mäta sina krafter med. De tre distinkta civilisationernas olika spelstil möjliggör att alla kan hitta något som passar just dem. Om Rise of Legends kommer att bli lika stort som Star Craft kan endast tiden utvisa, men jag skulle inte bli förvånad om detta sker.

Text: Marcin Kucharski


 
  Sätt ditt eget betyg på Rise of Nations: Rise of Legends!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 2 personer röstat.
Intryck 8,5
Innehåll 7,5
Sammanlagt betyg 16
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006