The Movies: Stunts & Effects
Lionhead Studios
Activision
289:-

Intryck: 6     Innehåll: 4   10

Oavsett om det var The Movies variant av realtidsstrategi i form av studiobyggande som tilltalade dig när spelet kom för drygt ett år sedan, eller om det var dess begränsade filmskapande som du roade dig med, så har Lionhead Studios nu släppt ett intresseväckande tillägg i form av Stunts & Effects. Expansionen lägger fokus på användandet av stunts, vilket avser att göra filmskapandet mer intressant, samtidigt som du i din studio nu blir tvungen att hålla koll på ytterligare en faktor i form av stuntmän och alla deras tillhörande byggnader såsom välbehövliga sjukhus. Förutom stunts och specialeffekter bjuder tillägget på en hel del nya scener, inspelningsplatser och kläder, samt sist men inte minst – möjligheten att i större utsträckning än tidigare bestämma hur dina scener verkligen ska se ut, med hjälp av nya fritt styrda kameror.

Eftersom managementdelen av The Movies lider av problem såsom personalbrist (hur nu det är möjligt i alltid lika populära Hollywood) och ett ekonomiskt system som gynnar löpandebandsproduktion av kortfilmer snarare än feta, välspelade mastodontfilmer i sann Ben Hur-anda, så känns tillägget av stuntmän som ett relativt krystat på-hitt. Du ska nu skriva stuntmanus istället för dina gamla vanliga manuskript för att säkerställa att dina filmer innehåller publikfriande duckningar för plankor eller vad du nu kan tänkas vilja utsätta dina stuntmän för. Dessutom måste dina stuntmän, precis som övriga tröga skådisar, tränas och långsamt jobba upp sin förmåga, men kan ändå misslyckas med sina stunts. Detta är i sig ganska givet, men istället för att ta om misslyckade tagningar så accepterar den stressade filmproducenten att den förstör-da scenen nu drar ner filmens totala betyg hos den kräsna biopubliken – en riktigt sorglig miss!

Du som inte gillar realtidsstrategi behöver tack och lov inte genomlida ett trögt resurshanteringssystem för att på egen hand kunna producera skräddarsydda filmer, eftersom spelets sandlådeläge ger dig alla möjligheter att helt fokusera på just filmskapandet istället för att samla pengar och vänta på att tiden ska gå. Det är i alla fall i mina ögon i filmskapandet som The Movies trots allt ger mest valuta för pengarna, och du som känt dig begränsad av t ex kameravinklar, har nu möjlighet att flyga runt bäst du vill med nya fritt styrda kameror.

Även de nya scenerna, som självfallet fokuserar främst på spännande stunts såsom bränder, fall och explosioner, ger dig som ser dig själv som en ny George Lucas stor valmöjlighet för att sätta samman nästa succéfilm. Likväl kvarstår problematiken med alltför styrda scener och frustration kring placering av t ex rekvisita, vilket gör att åtminstone jag inte är nöjd med resultatet.

Hursomhelst, du som verkligen gillade originalversionen av The Movies kan säkert ha en hel del utbyte av Stunts & Effects, men personligen gör all frustration på grund av ovan nämnda begränsningar att jag inte skulle rekommendera expansionen till den icke-fanatiska filmskaparen.

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på The Movies: Stunts & Effects!

Intryck 6