Acclaim
Ubisoft
Rollspel
229:-

Intryck: 4     Innehåll: 9   13

Bard´s Tale är ett RPG-spel som parodierar hela action-fantasy genren, alltså spel där man huvudsakligen hackar monster i utbyte mot prylar och XP-poäng.

Huvudpersonen i det här spelet är en bard, en skald som författar och framför visor om krigsbedrifter och hjältedåd. I det här spelet är han också den kringresande äventyraren som drar från stad till stad och löser befolkningens problem. Men den här barden är ingen traditionell hjälte. Han är en egocentrisk och girig antihjälte som bara har pengar och kvinnor i skallen.

Som många andra spel på senare år så är detta en gammal klassiker i ny tappning. Under 80-talet kom Bard’s Tale ut i tre delar. Då som nu så är det Brian Fargo som ligger bakom spelet, en man som varit involverad i många stora spel såsom Fallout och Baldur’s Gate.

I de ursprungliga Bard´s Tale spelen kontrollerade man en hel grupp äventyrare och spelet var främst textbaserat med mycket enkel grafik. Numera är spelet i full 3D och man spelar endast själva barden. Handlingen är upplagd som en berättelse ur en bok där varje nivå i spelet utgör ett kapitel i boken. En berättarröst kommer med jämna mellanrum in och för handlingen framåt genom sagoberättande. Barden tittar emellanåt upp mot berättarrösten och börjar argumentera med honom och det är den sortens humor som särskiljer det här spelet från andra RPG spel.

Med jämna mellanrum får man som spelare möjlighet att påverka i dialogen med de karaktärer man stöter på under spelets gång. Man har dock bara två sorters svar att välja på. Antingen svarar man uppkäftigt eller så intar man en mer inställsam ton, eller åtminstone en mindre otrevlig, ton. Det är kul att få välja, men det har sällan någon avgörande inverkan på handlingen.

Stridssystemet är ganska simpelt, det finns egentligen bara två val: slå fienden eller blockera dennes slag. Det handlar mest om att vara tålamodig och inte rusa på för många fiender på en gång. Desto mer intressant är att barden kan frammana olika medhjälpare genom att spela olika melodier på sitt magiska instrument. Exempel på dessa frammanade medhjälpare är en krigare, en armborstskytt och en helare. Allteftersom som barden går upp i nivåer kan man ha fler av dessa medhjälpare kring sig. Striderna blir lite mer intressanta tack vare detta, då valet av medhjälpare kräver lite eftertanke och bjuder på möjligheter till olika stridstaktiker.

Vad gäller vapen och prylar är detta ganska förenklat jämfört med ett klassiskt RPG spel. Det finns ett fåtal vapen och rustningar att köpa i städerna och alla prylar som hittas omsätts direkt till guldmynt. Det finns XP poäng, men liksom guldmynten är det mest något man får på vägen genom spelet och inget man funderar speciellt mycket över. Med jämna mellanrum går barden upp i nivå och man får då förbättra någon egenskap.

Trots att spelet baserar sig på samma grafikmotor som Champions: Return to arms så går det inte att få något annat perspektiv än snett uppifrån och det finns endast en minimal möjlighet att zooma in. Förutom att detta är jobbigt för ögonen i längden så får det även den bisarra konsekvensen att avståndsvapen får avfyras i blindo då målen nästan alltid befinner sig utanför TV-skärmen. Det fungerar ändå tack vare att barden automatiskt siktar in sig på målet, men det känns fånigt. Det irriterande perspektivet till trots är grafiken i sig mycket detaljrik, stämningsgivande och allmänt vacker att beskåda.

Spelets stora styrka ligger i den humorfyllda handlingen och dialogen mellan karaktärerna. Spelet är fyllt av klassiska fantasyklichéer som dråpligt parodieras och ifrågasätts av barden själv. Det är detta som håller spelglädjen vid liv även genom långa och sega banor.

Bard´s Tale håller inte riktigt fullt ut som spel utan får snarare klassas som en mycket underhållande och interaktiv berättelse. Det är absolut ett spel för rollspelare (riktiga rollspel alltså) och ett måste för dem som gillar det gamla soloäventyret med barbaren Trygg Torkel.

Text: David Gustavsson

Sätt ditt eget betyg på Bard´s Tale!

Totalt har 10 personer röstat.