Heroes of Might & Magic V
Nival Interactive
Ubisoft
349:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Heroes of Might and Magic V är som titeln så påpassligt antyder den femte utgåvan av denna långkörare. De nya utvecklarna har varit väldigt konservativa i sin utveckling och mycket känns igen från tidigare utgåvor. HoMM V är fortfarande turordningsbaserat, man bygger fortfarande upp sina städer och de används till att förse ens hjältar med trupper. Hjältarna använder man till att utforska världen och för att utkämpa strider med motståndaren. Striderna är även de turordningsbaserade och ens trupper rör sig i tur och ordning över slagfältet.

Den största förändringen för HoMM V ligger i att man helt övergått till att använda sig av en 3D motor. Detta har man gjort med ett mycket bra resultat. Spelet är otroligt vackert både när man utforskar världen och i de frekventa striderna. Det är också i striderna som det märks att man inte sparat något krut på att ta fram fräcka attacker för trupperna, vilka är väldigt imponerande. Städerna håller även de mycket hög klass och det är en fröjd att beskåda den sakta roterade vyn vid de frekventa besöken. Tyvärr har funktionaliteten fått stå något tillbaka för det visuella. Övergången till 3d har inte bara varit av godo och man får trixa en del med kameran för att vara säker på att man inte missar något bakom en skogsdunge eller i de snirkliga gångarna i underjorden.

Man har även sätt över hjältarna och deras roll. De ger som tidigare olika bonusar till de stridande trupperna det nya i HoMM V är att hjältarna nu kan ta en aktiv del i striden. De kan rida fram och skada fiender direkt eller skjuta pilbåge mot dem. Dessa attacker är inte alltför kraftfulla och det är fortfarande de olika trupperna som utgör majoriteten av striden. Hjältarna har nu även fått unika klasser för att tydligare skilja på dem. Nya klasser som utbygds- jägare och nekromantiker har införts. De olika klasserna har ett antal unika egenskaper och totalt finns det över 200 olika egenskaper att välja mellan, så möjligheten att skräddarsy en hjälte är väldigt stor

. Som en ytterligare hjälp under striderna finns det nu en initiativrad som visar vilken enhet som ska agera härnäst. Detta ger en väldigt bra överblick av striden och ger möjlighet att enklare fatta taktiska beslut. Moral och enheternas initiativförmåga påverkar deras placering på initiativraden och deras placering förändras kontinuerligt under striden.

Enspelarkampanjen är omfattande, men väldigt ojämn i svårighetsgrad. De första 6 kartorna är tänkta som nybörjarbanor, men deras storlek gör att de tar väldigt lång tid att spela igenom. Efter detta stiger svårighetsnivån väldigt skarpt och det kan kännas väldigt frustrerande. En något jämnare svårighetskurva hade varit att föredra. HoMM V erbjuder en möjlighet att spela mot sina vänner över internet, men då detta är ett turordningsbaserat spel måste man vänta på sin tur innan man får flytta. Detta leder till att man speciellt i stora spel mestadels sitter och väntar. Man har försökt att lösa detta problem i HoMM V med att införa ett ”ghost mode” som möjliggör att man flyttar ett ”spöke” av sin hjälte samtidigt som sin motståndare och när båda är klara utförs handlingarna samtidigt. Bra i teorin, men det funkar väldigt dåligt i praktiken.

Tidigare har HoMM serien alltid sålts med en utförlig baneditor som gett spelare möjlighet att snickra ihop egna kampanjer. En sådan editor saknas i HoMM V, men utvecklarna har lovat att det ska komma en inom kort för nedladdning från spelets hemsida.

På det stora hela så är detta ett mycket trevligt spel. Det innehåller rätt mängd förändringar för att tillfredställa tidigare entusiaster och behåller de delar som kommer få många fler att upptäcka denna pärla.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Heroes of Might & Magic V!

Totalt har 8 personer röstat.