Eld och Sot
Riotminds
Drakar och Demoner
88
199:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Den efterlängtade boken om dvärgar i Trudvang är här, och det är Theodore och Magnus själva som skrivit den. Uppbyggd på samma sätt som tidigare ”världsmoduler” börjar Eld och Sot med en beskrivning av dvärgars bakgrund, kultur och särart. Här behandlas allt från dvärgens födsel till hans girighet. Det hela är inte banbrytande, men tillräckligt originellt för att fånga mitt intresse. Riotminds har inte hittills tillåtit kvinnorna att ta plats i deras rollspel, och den här modulen är inget undantag, tråkigt nog. Det får visserligen en kulturell förklaring, men är det verkligen så svårt att låta kvinnorna komma fram i Trudvang?

Eld och Sot består till största delen av, en beskrivning av de olika dvärgrikena. Thrillheim och Glitthamn klingar bekant i öronen och till listan läggs nu bland annat Grunkrovorda, Dalmtatzba och Erzmir. Det är mycket som ska beskrivas och i ärlighetens namn finner jag det lite överväldigande. Historiska långkörare, politiska klimat och underjordisk geografi gås igenom och det är stabilt hantverk Riotminds bjuder på, äv-en om vissa stycken borde ha setts över av en redaktör. Språket pendlar mellan stämningsfullt vackert och störande oslipat.

Berget får stå som mittpunkt för en mystisk och kittlande kultur och miljö som inspirerar på flera plan. Trots det gör strävan att täcka in allt att Eld och Sot blir väl generell för min smak. Jag hade önskat mig fler djupdykningar i den dvärgiska underjorden. Mängden nonsensnamn som nämns i texten gör dessutom att man som läsare tappar bort sig och måste läsa samma kapitel flera gånger för att hänga med.

Sista kapitlet behandlar de dvärgiska rollpersonerna. Det är ett standardkapitel med förmågor, fördjupningar, runor och vapen. Ungefär vad man kan förvänta sig.

Eld och Sot är bra, men inte det bästa Riotminds kläckt ur sig. Den är ganska snygg, men inte det snyggaste de gjort. Över medel på den svenska marknaden, men Magnus och Theodore kan bättre.

Text: Niklas Wistedt