Realms of Sorcery
Games Workshop
WFRP
256
358:-

Efter att ha sugit ganska länge på karamellen magi-supplement drämmer Green Ronin till ordentligt med Realms of Sorcery. 256 färgsidor fyllda med så mycket crack, fizzle och pop att det nog är värt de dryga 350 kronor boken kostar.

Realms of Sorcery är inte på något sätt ett renodlat besvärjelsekompendium av den sort man ibland ser till D&D, utan försöker snarare ta ett helhetsgrepp på magi, dess egenskaper, alla dess utövare och alla dess konsekvenser. Följaktligen badar man som läsare i new-ageinspirerade beskrivningar av magins innersta väsen och historia, kan vältra sig i noggranna beskrivningar Imperiets magiskolor och alla deras färgstarka karaktärer, vetgirigt lära sig högvis med nya besvärjelser och fascinerat studera magins många, och i WFRP lika lockande som brutala, baksidor. Lägg till det högvis med nya karriärer av den sort som gör spelet så flexibelt, så behöver man inte ens nämna det avslutande, riktigt underhållande, magi-drivna äventyret för att förstå att spelmakarna tvingats använda skohorn för att få plats med allt innanför pärmarna. Många skribenter har samsats om uppgiften och kvalitén på materialet är bitvis något skiftande, men trots detta känns boken, som ju genom sin blotta ambition och storlek spretar i så många olika riktningar, ganska homogen. För att få ordning på strukturen har redaktören ibland tvingats till upprepningar, och i enskilda fall leder det till att samma exakta stycke återkommer, men i slutändan måste man ändå kapitulera inför mängden användbart material.

I enlighet med allt annat i Warhammer-universat är magin också så diversifierad att det i framtiden med lätthet går att nyan-sera bilden ytterligare genom att detaljfokusera på varje enskild del. Boken går inte ens in på den magi som chaos eller skavens använder, utan utlovar än fler specialiserade magi-böcker i framtiden. Då boken lyckats övertyga mig som är en uttalad magi-skeptiker tycker jag det låter mycket spännande!

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Realms of Sorcery!

Intryck 6,5