Forges of Nuln
Games Workshop
WFRP
96
218:-

Med Forges of Nuln avslutar Green Ronin sin första episka kampanj Pathes of the Damned. Forges of Nuln följer exakt samma upplägg som de två tidigare delarna i trilogin, Ashes of Middenheim och Spires of Altdorf. En inledande presentation av den stad där scenariot i huvudsak utspelar sig följs av själva händelseförloppet i kampanjen. Genom trilogin har balansen mellan de två delarna varierat något. Där Ashes of Middenheim hade sin styrka i stadsbeskrivningen snarare än scenariot är situationen med Forges of Nuln den omvända. Som en älskare av universi-tetsstaden Nuln, centrum för alla mina egna kampanjer i WFRP, tycker jag att beskrivnin-gen av Imperiets juvel är i tunnaste laget. De saker som gör staden så unik, universitetet, stadens dvärgbyggda kloaksystem och vapensmedjorna behandlas utan mycket detaljer, och här hade författaren gärna fått gräva djupare, både bildligt och bokstavligt.

Kampanjen, å andra sidan, levererar desto mer. Jag har i mina tidigare recensioner sagt att den avslutande delen i mångt och mycket skulle komma att tippa slutomdömet för trilogin i endera riktning, och efter att ha vänt sista sidan vill jag hävda att Pathes of the Damned är en värdig uppföljare till tidigare storslagna WFRP-kampanjer. Mycket av förtjänsten för detta ligger hos just Forges of Nuln. Författaren Robert J. Schwalb har, förutom att snickra ihop en tät och dramaturgiskt effektiv historia med många olika delar som harmoniserar, en svartsyn och en känsla för det vederstyggliga som passar spelet och världen utmärkt. Vem som helst kan introducera mutanter och demoner så att de står som spön i backen men det krävs något mer för att det faktiskt skall vända sig i magen och kännas äckligt och skrämmande på riktigt, och den kvalitén finns i Forges of Nuln. Kapanjens slutscen är dessutom spektakulärt filmisk och i en skicklig spelledares händer har jag svårt att se hur spelarna kan undgå att bita på naglarna in i det sista. Absolut ett gott köp!

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Forges of Nuln!