Mythologies
Vampire: The Requiem
144
238:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Förutom ångest och katanamästare i trenchcoat så är politik det som flest associerar med Vampire: The Requiem. Det är lätt att glömma att det finns stora inslag av mystik i spelet och att vampyrerna vet mycket lite om sitt ursprung. Mythologies handlar om vampyrernas myter om sin egen existens och de vandringssägner skrämda neonater berättar för varandra.

Myterna delas upp i tre kapitel efter typ. Damnation handlar om vampyrernas ursprung. De flesta av dem tar avstamp i någon historisk företeelse eller mänsklig myt och förklarar hur denna historia egentligen berättar om blodsugarnas tillkomst. Modern Legendry är en blandning av olika vandringssägner och nutida myter. Kan det finnas vampyrer som kan suga kraften direkt ur någons andedräkt, och undvika blodsugandet? Vad händer egentligen med en vampyr när hon ligger i sin långvariga dvala? Det tredje kapitlet, What Monsters Fear, tar upp skräckhistorier som till och med vampyrer är rädda för, som Saken i spegeln och Blodsförbannelser.

Det är viktigt att påpeka att det är spelledaren som avgör vad som är sant av innehållet i den här boken. Det troliga är att det mesta bara är legender, medan det i vissa fall finns en sanning bakom historierna. Det gör att spelarna kan läsa boken utan att innehållet förstörs eftersom de aldrig kan veta vad som är sanning och lögn. Och läsa den kommer de säkert att vilja göra, då texten är mycket välskriven. Själv hittade jag en legend som jag gillade så mycket att den kommer att dyka upp redan under nästa spelmöte och flera andra kan med stor sannolikhet komma till användning senare.

Den som anser att Vampire ska fokusera på politik behöver heller inte misströsta. När en av dessa myter sprider sig i staden kommer de olika fraktionerna naturligtvis direkt försöka vända det hela till sin fördel. De som vill lita helt på sin fantasi behöver inte boken, men vill du ha hjälp på traven ska du absolut ta dig en titt på Mythologies.

Sätt ditt eget betyg på Mythologies!

Intryck 5
Innehåll 6