Warhammer Fantasy Battle
Games Workshop
2
120 minuter
400:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Redan dagar efter att Games Workshop presenterade att den sjunde upplagan av reglerna för Warhammer Fantasy Battle var på gång började de första ryktena komma om vilka regeländringar det skulle bli. Nu vet vi. Nu är Warhammer Fantasy Battle i sin sjunde upplaga här. Förutom regelboken släpper GW en box – Battle for Skull Pass – och det är den vi kommer att titta närmare på i denna recension.

I denna recension kommer jag att hålla mig utanför diskussioner om vilka arméer som tjänar mest på de nya regeländringarna. Det ska också tilläggas att betyget som ges för denna produkt gäller för boxen som helhet med alla dess tillbehör.

För er som inte känner till Warhammer Fantasy Battle (WHFB) är det ett tabletop wargame, alltså ett strategispel man spelar på en bordskiva, vanligtvis 180 gånger 120 centimeter. Två eller fler spelare har varsin armé av plast-/metallfigurer som man sätter ihop i olika enheter. Arméerna finns det tolv olika av att välja mellan, bland annat skogsalver, orcher och dvärgar. Utifrån ett förutbestämt antal poäng ”köper” man ihop sin egen armé. Under fem till sex spelom-gångar gäller det sedan att på mest taktiska sätt ta sig an motståndaren och besegra hans eller hennes enheter. Beroende på hur många av motståndarens figurer man besegrat, hur många som befinner sig i flykt samt om man uppnått andra eventuella mål som till exempel att ha flest figurer i närheten av ett objekt tilldelas man olika poäng. Den armé som har fått ihop flest poäng vinner spelet.

WHFB: Battle for Skull Pass är en box som innehåller figurer i plast, mätstickor, tärnin-gar, träffmallar, ett introduktionshäfte för nya spelare och den nya upplagan av reglerna. Höjdpunkten i boxen för de som spelat WHFB förut är förstås den nya regelboken. Från den 6:e versionen har det officiellt gjorts 55 stycken ändringar. Ändringarna är både stora och små och återfinns inom de flesta delar av spelet, från förflyttning till skytte och magi. Regelboken är tryckt i A5 format till skillnad från den regelbok som säljs separat, som är i A4 format. Det gör regelboken lättare att ta med sig, men känns lite tråkigare än den större, rejälare versionen. Boxen och regelboken kommer att ligga på samma prisnivå i handeln, vilket gör Battle for Skull Pass till ett mycket prisvärt val.

De rykten som florerat på Internet om de olika regeländringarna stämmer väldigt bra överens med de ändringar som är gjorda. Det har tillkommit en del nya regler och en del gamla har försvunnit, men det mesta är förändringar av befintliga regler. Reglerna har i många fall förenklats och gjorts mer strömlinjeformade. De har blivit tydligare och regeltolkningarna när man spelar har blivit mindre och gör att själva spelandet löper på smidigare. Situationer som förut kunde ta upp mot 15 minuter går nu ibland på 15 sekunder. Det finns inte utrymme att gå igenom alla ändringar här, men det är väl värt att nämna några. En stor förändring är att alla handlingar görs klart i en och samma stridsrunda, ”Combat phase”, inklusive flyende trupper och förföljelse av dessa. Det innebär att en enhet nu kan göra flera attacker på samma runda. Det är dock begränsat till max en ”overrun charge”. De nya reglerna för att förfölja gör också att spelet förändras en del. Flyende enheter elimineras nämligen om de flyr genom viss terräng eller fiendetrupper med en storlek på fem eller mer. Flygande enheter och ”tunnlers”, samt andra enheter i senare rundor av spelet, gör att man kan placera enheter bakom fiender man ”chargar” och på så sätt aktivt planera att eliminera den fiendeenhet som flyr. Det är också så att vid andra rundan vid flykt ska den flyende enheten gå mot närmaste bordskant. Det kan dock innebära att en enhet som flyr från fienden, men inte över mitten på spelplan då vänder och flyr tillbaka mot fienden då det är den närmast liggande bordskanten!? Den nya regeln att en enhet flyr genom egna trupper tills den får plats att stanna kan leda till underliga situationer när ”horde”-armé-er spelar mot varandra och en flyende enhet flyr från ena sidan av bordet och nästan hela vägen över till andra. Trots dessa underligheter känns förenklingen av reglerna mycket positivt. En annan omtalad ändring är att antalet figurer utökas för att man ska få räkna bonus för led. En sådan ändring påverkar spelandet i mindre utsträckning, det blir någon färre enhet att spela för vissa arméer då man går mot 2000 poäng samt att svagare och därmed billiga-re trupper får en liten fördel. Däremot kan det bli så att man måste köpa in extra figurer, eftersom boxarna oftast innehåller 16 eller 8 figurer. Även de gamla förflyttningsplattorna blir svåra att använda. Så ekonomiskt påverkar det en del.

En del av WHFB som vid varje regelrevi-sion tonats ner är magin. Denna version av reglerna är inget undantag. Spelaren straffas hårdare om han/hon slår en dubbel-etta, ”miscast”, och magiskolorna har ändrats för att inte alla som kan ska välja magiskola ”Heaven” eller ”Life”. Ett annat avsnitt som förändrats en hel del i regelboken är hur strider i byggnader hanteras. Striderna är lite annorlunda än de traditionella bataljer-na och jag tycker de är både realistiska och enkla att lära och tillämpa. Ett problem som tilkommer är dock att husen kan utnyttjas för att förflytta trupper genom att gå in i huset på en sida och sedan kunna välja var någonstans man vill komma ut. Effektivt om fiendes slaglinje står i linje med en byggnad.

Är man van vid de gamla reglerna kan det vara svårt att lära in alla de nya reglerna genom att bara läsa den nya regelboken. Det är lätt att missa de små förändringarna i mängden av regler, särskilt om man har plöjt igenom de gamla reglerna många gånger. Jag fick med en lista på de förändrin-gar som gjorts i den nya versionen vilket gjorde det mycket lätt att komma igång och lära in det nya. Listan ingick dock inte i box-en men jag hoppas att GW lägger upp den på sin webbplats så den går att ladda hem.

Reglerna som handlar om tyngre vapen som kanoner och kastmaskiner har förändrats marginellt, och med tanke på hur GW verkar vilja förenkla spelet är det lite förvånande att det inte blivit mer förändringar inom detta område. Det som inte finns med i regelboken i denna version jämfört med den förra (i alla fall den regelbok som finns i boxen) är all fakta om världen i Warham-mer. Lite tråkigt känns det att just delen om Warhammer-världen har försvunnit då det ger en bakgrund och känsla till spelet som nu går förlorad för de som kommer till som nya spelare.

Intrycket av regelboken är i stora drag mycket bra. Det är en bra och pedagogisk layout och endast något enstaka stavfel och korrekturfel i tabeller. Det finns en del saker som hade kunnat göras ännu bättre. Trycket i regelboken som följer med är tyvärr inte särskilt bra. På en del sidor är tryc-ket svagt och ibland så dåligt att vissa bokstäver knappt syns. Det är synd eftersom kvalitén på övriga produkter i boxen håller en så hög kvalitet.

En del bilder återkommer från gamla regelboken, en del kommer från arméböckerna och en del verkar vara nya. De nya bilderna är mycket bra illustrerade med känsla och kvalitet. Med tanke på att regelboken inte kommer så ofta tycker jag GW kunde ha satsat mer på nya bilder. Den stora återanvändningen ger ett lite snålt intryck. De gamla skisserna för att illustrera spelsi-tuationer fungerar dock lika bra som alltid.

Vad gäller sammanfattningen av de nya reglerna lånar jag ett citat från en av speltestarna, Magnus Holmqvist: ”Undrens tid är inte förbi; Alessio Cavatore mannen som gett oss saker som Steam Tank och Skavens har producerat en balanserad regelbok.”. Realismen har ibland fått ge vika för enkeltheten, men sett i stort är förändringarna mycket bra.

Battle for Skull Pass som produkt känns som en box för att locka nya spelare till WHFB. Detta sagt i positiv mening. Boxen innehåller alla tillbehör man behöver för att komma igång om man är en helt ny spela-re och på det hela taget är det ett mycket innehållsrikt paket man får. Figurerna som följer med är gjorda så att det ej behövs lim för att sätta ihop dem och vill man inte måla figurerna på en gång kan man därför börja spela direkt utan några övriga tillbehör. Mycket enkelt och bra för de som vill pröva på spelet några gånger innan man går in för det ännu mer med färger, tillbehör och ännu fler enheter. Figurerna håller mycket hög kvalitet och är väldigt detaljrika. Ett plus är också att det inte bara är figurer som ingår i enheterna som följer med, utan även en del annat som stämningshöjare. De två arméerna som följer med är Dvärgar och Goblins. Det är två välbalanserade arméer med hjältar, skytte och vanliga trupper samt även någon specialfigur. De båda arméerna ligger på cirka 500 poäng vardera.

Med i boxen följer även ett 33-sidigt A4-häfte som introduktion till nya spelare. Häftet är helt i färg och är en steg-för-steg introduktion till spelets grundläggande regler. GW har lyckats mycket bra med denna introduktion genom att lägga till övningar för enskilda moment som nya spelare kan pröva på innan man prövar på ett fullständigt slag. Trycket är mycket bra och likaså layout och språk. En riktigt bra produkt. Beskrivningen av målningen av figurer som ingår i häftet tycker jag är mycket pedagogiskt gjord, då man lägger sig på en enkel nivå vilket gör att man som nybörjare inte behöver få mindervärdeskomplex direkt för att man inte åstadkommer de mästerverk som GW vanligtvis brukar visa upp.

Med tanke på vad som följer med i boxen och till det pris som utannonserats är det med glädje jag vill rekommendera Battle for Skull Pass. Innehållet håller en väldigt hög kvalitet och det finns mycket för både nya spelare och erfarna veteraner. Den enda större plump i protokollet är kvalitén på regelboken som ”bara” håller god standard. Det är alltså bara några mindre saker som hindrar WHFB: Battle for Skull Pass från att få full pott, men det är riktigt nära.
Grattis GW!
Grattis Warhammerfans!

Text: Peter Hedman