Boiling Point: Road to Hell
Atari
Atari
Action/Rollspel
299:-

Intryck: 7     Innehåll: 4   11

Ett FPS med starka inslag av rollspel – kan det vara något? Scenen är ett korrumperat sydamerika, där många slåss om makt och utrymme: regeringen, maffian, rebeller... samt privata intressen och det i bakgrunden närvarande CIA. Du ikläder dig rollen som världsvan legosoldat, som hamnar på plats eftersom din dotter försvunnit. Hon arbetade som frilansande journalist och försvann mystiskt under arbetet med en story. Din uppgift blir att följa upp spåren i ett försök att rädda henne.

Själva rollspelsinslaget består i att prata med folk, ta reda på information för att en tydligare bild ska växa fram. Detta behöver inte, som i tidigare dator-rollspel, ske helt linjärt, utan du är fri att besöka vilka platser du vill och prata med de personer du vill. Många gånger krävs det pengar för att folk ska prata, och det skaffar du bl.a. genom att utföra uppdrag åt olika intressegrupper. Detta är inte helt problemfritt, för om du blir för mycket kompis med en viss grupp, blir du sämre ansedd hos en annan.

Låter detta som ett lyckat upplägg för att få in rollspelskänsla i ett FPS? Ja, ytligt sett så är det så – ett äventyr i ett traditionellt rollspel skulle kunna beskrivas på ungefär samma sätt. Problemet är bara att här blir datorvärldens livlöshet ganska snabbt påtaglig. Informationsinsamlandet upplevs efter en stund som mekaniskt, och personerna man pratar med som endimensionella pappskallar. Jag kan tänka mig att man som ”ny” rollspelare har betydligt större tålamod och där möjligheterna i detta spel känns obegränsade i förhållande till ett vanligt FPS. Men om man vill ha ett datorspel som kan förmedla en känsla som ett traditionellt rollspel kan, så saknar detta finess, djup och stämning.

Grafiken och ljudet är bra utan att glänsa. Spelvärlden är imponerande stor, och det är spelets största behållning; det ger en svindlande känsla att fara fram i en bil i flera minuter utan att ana slutet på kartan. Jag hoppas fler speltillverkare tar tillvara på den möjligheten i framtiden, men då i en mer stämningsskapande och mer intensiv miljö.

Text: Mikael Hermansson

Sätt ditt eget betyg på Boiling Point: Road to Hell!

Totalt har 7 personer röstat.