Runebound Expansion Midnight
2-6
120 minuter
368:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Fantasy Flight Publishing fortsätter ge ut nya expansioner till Runebound. Den här gången är det Midnight, en box med ny karta, nya kort och en hel del nya regler.

Runebound Midnight känns nästan som ett nytt spel snarare än en expansion. De nya reglerna gör att spelet förändras. Spelkänslan blir som en mer fantasy-inspirerad version av Bröderna Lejonhjärta, vilket i mitt tycke är positivt. I Midnight tar en spelare rollen som ”Night King” vars mål är att göra spelet svårt för hjältarna och samtidigt höja ”Threat”-mätare från 0 till 10 för att stå som slutlig spelare. Spelaren som tar på sig rollen som den onda sidan har fyra olika karaktärer att välja på. Mot den onda sidan står hjältarna i motståndsrörelsen som representeras av resterande spelare. Dessa spelare kan välja på åtta helt nya karaktärer, eller använda de gamla om så önskas. Hjältarnas mål är att ta sig in i Nattkungens fästen och där förstöra hans svarta speglar. Den hjälte som först lyckas förstöra speglar till ett värde motsvarande halva antalet hjältar + ett (1) har vunnit. Naturligtvis under förutsättning att Nattkungen inte lyckas med sitt uppdrag först.

En förändring mot grundreglerna är att hjältarna inte kan slåss mot varandra. Så även om det handlar om att först förstöra speglarna så är det lika mycket en kamp mellan motståndsrörelsen (hjältarna) och Nattkungen som mellan hjältarna. Bra eller dåligt? Annorlunda i alla fall.

För att kunna kämpa mot hjältarna har Nattkungen till sin hjälp patruller ute på spelplanen som kan jaga efter och attackera dem. Hjältarna å sin sida kan som vanligt genom att övervinna utmaningar (och patruller) öka sina färdighetsnivåer och handla föremål som ytterligare höjer olika värden. Utmaningar och strider fungerar på samma sätt som de gjorde i grundboxen. De nya utmaningarna ligger ungefär på samma svårighetsnivå som tidigare. Utmaningarna är något färre än i grundboxen medan marknadskorten är mycket färre. Marknadskorten består framförallt av vapen och rustningar. Generellt är vapnen bättre än tidigare, det finns fler som ökar den skada hjälten kan göra. I Midnight finns inga allierade bland marknadskorten vilket är ett tungt avbräck för hjältarna då de allierade var mycket bra på att ta emot stryk.

Förflyttningen har förändrats i Midnight. Som vanligt slår hjältarna ett antal förflyttningstärningar i början av sin runda. Istället för att bara använda tärningarna till att förflytta sig så kan man välja att försöka återhämta utmattning eller skada, eller få möjlighet att byta till sig föremål utan att behöva gå in i en stad. Det ger nya taktiska möjligheter och en ökad frihetsgrad som känns rolig och spännande.

I grundboxen var den svaga delen med spelet den ständiga erfarenhetsjakten som ibland kunde bli lite seg. Erfarenhetsjakten finns kvar i Midnight, men den har blivit lite bättre då hjältarna är mer benägna att ta risker för att snabbare bli så pass bra så de kan jaga efter speglarna eftersom Nattkungens patruller ständigt jagar efter dem.

Runebound Midnight kommer i en ordentlig, väl illustrerad låda. Innehållet håller samma höga kvalitet. Allting känns gediget från karta till markörer och figurer.

Reglerna beskrivs i ett 8-sidigt häfte. Det finns både illustrationer och exempel för att göra texten mer förståelig, men reglerna känns ändå inte helt enkla och det krävs både ett par omläsningar samt någon testspelning för att allting ska klarna. Jag saknar också illustrationer på figurerna (hjältarna) i regelhäftet, vilket fanns med i häftet i grundboxen. Illustrationerna har också blivit något bättre i kvalitet, så det är synd att det inte är fler av dem.

Jag skulle inte säga att Midnight är bättre än grundboxen, men att en annan spelare får agera som den onda sidan och alla de nya reglerna gör att det känns annorlunda och väldigt spännande att spela. Jag rekommenderar denna box framför de andra expansionerna just därför att spelupplevelsen är så pass annorlunda, och rolig.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Runebound Expansion Midnight!