Dungeon Twister
Azmodée Editions
2
40-90 minuter

278:-
  Intryck: 7     Innehåll: 9   16

Ärkemagikern är inte bara planeten Targanes ondaste, mäktigaste och rikaste trollkarl, han är också extremt uttråkad. Som ett sätt att fördriva tiden kidnappar han mäktiga kämpar som placeras i en specialbyggd labyrint. Där får de i lag kämpa mot varandra i ett försök att vinna tillbaka sin frihet. För att göra det hela extra intressant är labyrinten konstruerad så att dess rum kan roteras av den som står vid speciella kontrollpaneler. Kan du leda ditt lag till seger och frihet?

Nytänkande grottröj
Grottröjande är ett återkommande tema i brädspel och under åren har de fungerat på mer eller mindre samma sätt. En grupp med äventyrare kämpar sig sakta men säkert fram i grottsystemet, ofta med en spelare som tar på sig att kontrollera monstren. Oftast är denne spelares mål inte att döda de andra så snabbt som möjligt utan att som i ett rollspel sätta upp ett lagomt stort motstånd. I och med influenserna från den tyska skolan har nyare spel som exempelvis Descent (recenserat i Fenix nr 2, 2006) försökt uppdatera konceptet. Dungeon Twister, från den lilla franska spelutvecklaren Asmodée, tar ett ännu större steg från den gängse mallen.

De två spelarna kontrollerar vardera en grupp på åtta olika kämpar, var och en med varierande förflyttning, stridsförmåga och en unik specialförmåga. Fyra av dessa är placerade i din ände av den rektangulära labyrinten. För att vinna gäller det att både döda motståndarens kämpar och rädda dina egna genom att ta dem över till motståndarens sida. Den som först har fått ihop fem stycken döda eller räddade kämpar vinner. Spelplanen består av åtta rum som i början av omgången ligger upp och ner. På dessa har båda spelarna placerat ut föremål och de krigare som inte ställdes ut i början. Allt eftersom dina fyra originalpjäser tar sig fram genom labyrinten avslöjas nya rum med föremål och förstärkningar.

Utöver placeringen av rummen innehåller Dungeon Twister ingen slump. Det gör att man kan och bör tänka ut komplicerade planer för sin förflyttning genom gångarna. Det behövs eftersom stängda portar och fällor gör att du måste utnyttja ditt lags specialförmågor maximalt för att ens ta dig dit du vill. Striderna avgörs genom att båda spelarna samtidigt spelar ett styrkekort från handen och lägger till figurens stridsvärde. Gör du av med dina bra kort i början kommer du att få problem senare.

Inget familjespel
Dungeon Twister är inte ett spel för alla. Vill du ha ett småmysigt spel för hela familjen där man kan spela lite halvkasst och ändå vinna ska du hålla dig långt borta. Det här är ett stenhårt strategispel där varje beslut är av vikt och det inte finns någon tärning att skylla på när det går fel. Det kräver stor tankemöda att hålla reda på den enorma valmöjlighet som de roterbara golvplanerna innebär. Konstruktörerna rekommenderar att man efter att ha lärt sig reglerna ska spela med en tidsgräns för varje runda, annars är risken att man spenderar överdrivet myc-ket tid med att analysera varje drag. Det spel som kommer närmast i känsla är Games Workshops trotjänare Blood Bowl, fast helt utan tur. Stridssystemet är plockat direkt från Slaget om Midgård, så det är en fördel om du gillar det spelet.

Trots att Dungeon Twister till reglerna påminner mer om schack än klassiker som Hero Quest har man lyckats bra med känslan. Fantasytemat är helt integrerat i spelet och alla figurer och föremål har passande förmågor. Just denna aspekt av Dungeon Twister är nog det som imponerar mest på mig. Det är sällan som jag stött på ett spel som lyckats så bra med både presentationen och reglerna. Det skulle i och för sig ha varit trevligare med något annat än pappfigurer, men om du fastnar för spelet finns det metallpjäser att få tag på. Det finns också en rad expansioner med fler kämpar, föremål och golvplaner. Än så länge finns bara en av dem att få tag på i engelsk version, men de andra är på väg. En av dem ger till och med möjlighet att spela fyra personer, men då blir det mer kaos och mindre strategi.

Jag tycker att Dungeon Twister är ett mycket bra spel. Min flickvän hatade det intensivt och jag har lovat att hon aldrig mer ska behöva spela det. Beroende på dina preferenser är det stor chans att du kommer att hamna i någon av dessa kategorier, och förhoppningsvis är min recension nog för att du ska kunna avgöra om det passar dig. Men nu är det jag som bestämmer betyget och då blir Dungeon Twister helt klart rekommenderat.

Sätt ditt eget betyg på Dungeon Twister!

Totalt har 10 personer röstat.
Intryck 6,6