Carcassonne the Tower
Rio Grande Games
2-6
158:-

Liksom de flesta andra är jag mycket förtjust i originalspelet och även de olika varianter jag har provat av Carcassonne tidigare. Spelet är enkelt, men har tillräckligt många möjligheter till variation och passar flertalet olika speltyper, vare sig man njuter av att förstöra för andra eller bara vill sitta och påta på sitt hörn. Expansionen The Tower är dock mest anpassad för en av dessa spelartyper, den som tycker om att se till att andra inte får poäng.

Bakgrundshistorien är att de bestämmande herrarna har bestämt sig för att bygga vakttorn runt om i landet så att de kan hålla sig informerade om vad som händer, vilka som reser där och allt annat dylikt. För spelaren innebär detta i praktiken att man har tillfört två nya element till spelet, delvis de nya brickorna med torn på och även tornbitar som man bygger ovanpå dessa istället för att sätta ut någon av de andra figurerna. Så fort man dragit en tornbricka och placerat ut den får man bygga på vilket torn som helst som finns utplacerat på brädet, vilket är lite svårt att vänja sig vid då man i vanliga fall bara får placera ut spelpjäser på den bricka man spelar.

Själva syftet med dessa tornbrickor är att man via dem kan tillfångata medspelarnas bönder, riddare och stråtrövare och därmed förhindra att de får poäng för något av sina byggen och även öppna upp för någon annan att ta över. För varje bit på höjden man bygger på ett torn kan man ta gubbar längre och längre bort från tornet.

Efter detta utlägg om regler tänker jag gå vidare till spelkänslan. Är det här en bra eller onödig expansion? Tillför den något? För att ta den första frågan så är den bra och jajjamen, den tillför något. Möjligheterna att faktiskt förhindra sina medspelare från att få poäng har helt plötsligt ökat tiofalt. Man kan dessutom ha fångutbyten, antingen gubbar mot gubbar eller mot poäng. Tillfångatagandet jämnar ut spelet, det blir svårare att få poäng och man är hela tiden tvungen att ta med risken att inte få behålla sin bonde eller motsvarande, och kika runt var tornen finns. Bland det roligaste vi var med om var när en person hade byggt en stad nästan klar när en annan spelare kidnappade riddaren och en tredje helt sonika tog över staden, byggde klart den och fick närmare tjugo poäng för den.

Det finns dock nackdelar. Delvis finns det en risk att man inte kommer att använda tornen för att jämna ut spelet för alla, det går nästan för bra att gadda ihop sig mot en person och därmed kan man förhindra den från att få några poäng alls. Har den heller inte möjlighet att betala för att få tillbaka sina gubbar eller kidnappa andras så att man kan ordna ett fångutbyte kan det sluta med att man har spelare med som inte har någon möjlighet att spela överhuvudtaget. Annat än brickutläggande då.

Jag anser även att man ska kunna spela med bara grundutförandet av Carcassonne och expansionen, men det visade sig vara nästintill omöjligt då man helt plötsligt hade en spelplan som dominerades av tornens närvaro. Det krävs att man har fler brickor med för att det ska bli roligt.

En sak som följer med The Tower är en brickhållare i form av ett torn. Det är väldigt praktiskt att ha alla brickorna samlade på en och samma plats, och den är snygg dessutom, men jag föredrar att ha en hög eller två framför mig. Sitter man fyra personer och spelar blir till slut runtskickandet av det där tornet till ett störningsmoment istället för att underlätta.

Jag upplevde att diskussionerna om var man skulle placera ut saker blev mycket livligare, framförallt vad det gällde tornbrickorna och var man skulle placera ut tornbitar så att man kunde kidnappa folk, vilket innebär att Carcassonne har blivit än mer socialt än vad det var tidigare. Då en kidnappning kan påverka spelutgången kraftigt blev alla engagerade, vilket är en stor fördel.

Trots risken för att spelet blir obalanserat är det här en expansion jag varmt rekommenderar när det varit lite för fluffigt och snällt på den franska landsbygden.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Carcassonne the Tower!