Magic: Coldsnap Preconstructed
2
10 - 30 minuter
109:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Det är inte lätt att göra en rättvis recension av en produkt till Magic: The Gathering. Sedan det kom har Magic övergått från att vara ett spel vilket som helst, om än ruskigt populärt, till att bli en helt egen hobby. Det är färre som spelar, men de som gör det tar ofta det hela väldigt seriöst. Själv spelade jag en hel del ”på den gamla goda tiden” och har sedan dess köpt en preconstructedlek här och varit med i en draftturnering där.

Vad är då Coldsnap? Jo, det är något så underligt som en expansion till det gamla magicblocket Ice Age som kom ut redan 1995. Ice Age fick aldrig två riktiga underexpansioner, vilket är standard idag, så Wizards of the Coast bestämde sig för att det var dags att rätta till det misstaget.

Nytt och gammalt
De produkter jag testat är de fyra förkonstruerade lekarna med kort från Coldsnap. Det är alltså inte slumpmässigt valda kort utan en uppsättning som ska fungera bra att spela med direkt från boxen. Eftersom Coldsnap inte är ett grundset finns dessutom kort från Ice Age och Alliances med. De har uppdaterats till modern layout och regelspråk, men behållit sina originalillustrationer. De som spelade när dessa expansioner fanns att köpa får många kära återseenden.

Aurochs Stampede är en grönröd lek som fokuserar på den gamla Ice Age-varelsen Aurochs. Den blir starkare vid attack för varje annan Aurochs som deltar. I och med Coldsnap finns det en hel rad olika kort som räknas som en Aurochs vilket gör att det går att bygga en hel lek kring konceptet. Det här är en lättspelad lek som inte bjuder på speciellt många överraskningar.

Kjeldoran Cunning är vitblå och bygger på varelsetypen Soldier. Tanken är att man ska kunna stärka just de varelser som behöver det tillräckligt mycket för att vinna i strid. Tyvärr fungerar det inte så bra i praktiken, Kjeldoran Cunning är troligen den svagaste leken av de fyra.

Beyond The Grave är svart och röd med en gnutta grönt inblandat. Här är strategin att väcka de döda till liv och spelar du dina kort väl så kan du återanvända dina döda varelser gång på gång. Det gäller att hålla tungan rätt i mun, för det blir ofta ett väldigt jonglerande med korten. Jag gillar det, men en total nybörjare ska nog välja något annat.

Snowscape handlar om konceptet Snow, vilket är viktigt i Coldsnap. Det är en blåsvart lek där de kort som har egenskapen Snow förstärker varandra. Den är rolig att spela, rätt kraftfull och inte allt för svår att hantera. Den är min personliga favorit.

Skeptiska testpersoner
Under tesperioden har jag främst utsatt två personer för Coldsnap, med varierande resultat:

Testobjekt A, skeptiskt flickvän, var inte det minsta imponerad. Hon har tydligen försökt undvika Magic in i det längsta, men lät sig till slut övertalas. Jag trodde att hon skulle tycka att spelet var för komplicerat, men istället dömde hon ut det som simpelt och menlöst. Det får nog snarare ses som ett problem mellan henne och Magic som system, och inte ett fel hos just Coldsnap.

Testobjekt B, den luttrade veteranen, var lite mer positiv. Han hade inte spelat Magic på mycket länge och gillade att få producera lite mana igen. Här märktes det att det rörde sig om en spelare som varit med förr. Han klagade våldsamt på hur dåligt lekarna var konstruerade och att varelserna var ”helt handikappade” jämfört med vad han var van vid. Eftersom invändningarna mest byggde på att det inte fanns kort för över tusen kronor i varje lek och att man måste använda varelser nu för tiden så får hans betyg ändå räknas som godkänt.

Bäst för pensionärer
Själv har jag haft mycket roligt med allt testande. Jag hade inga illusioner om att någon av lekarna skulle ligga på tävlingsnivå och jag vet att Magic förändrats mycket under de senaste tio åren. Över lag var lekarna välkonstruerade och roliga att spela. Min största invändning är att de inte är någon bra grund för den som senare kanske vill börja spela i turneringar. De gamla kort som ingår är inte tillåtna i det vanliga turneringsformatet, vilket gör att en förkonstruerad lek från någon av de andra expansionerna kan vara ett bättre val. Coldsnap preconstructed passar bäst för den pensionerade magic-spelaren som vill ha lite nytt men ändå känna igen sig.

Sätt ditt eget betyg på Magic: Coldsnap Preconstructed!

Intryck 1
Innehåll 1,5