Mamma Mia!
Rio Grande Games
2-5
69:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Mamma Mia! är ett kortspel där minnet sätts på prov. Det handlar om att baka så många pizzor som möjligt, den spelare som har bakat flest pizzor när spelet är slut vinner. Recensionen skulle lika gärna kunna sluta nu, för mycket mer än så finns det inte att säga om Mamma Mia! Om ni tycker att jag verkar oinspirerad har ni helt rätt, det här är ett av de mest intetsägande spel jag spelat. Det är inte särskilt bra, inte jättedåligt. Det är inte snyggt, men inte heller så fult att det skär i ögonen. Temat bäddar för lite humor (nåja), men ingen sådan bjuds det på, ej heller något rejält spänningsmoment.

Spelet består av två olika sorters kort, ingredienser och pizzor. På pizzakorten framgår det vilka ingredienser som behövs för att baka just den pizzan. Spelarna drar ingredienser och pizzakort och turas om att lägga in dem i en ugn (en hög med kort alltså) och när rundan är slut är det dags att tömma ugnen och se vem som har lyckats baka flest pizzor. Det här är spelmekaniken kort uttryckt, och det är i princip det enda som händer under en spelrunda – det blir inte mer spännande än så här egentligen. Svårigheten ligger i att hålla koll på vilka ingredienser som ligger i ugnen så att man slänger in rätt pizzakort. Det finns ganska få sätt att sabba för sin motståndare och det hela känns nästan som om man sitter och lägger varsin patiens, särskilt om man bara är två spelare.

Som jag skrev, Mamma Mia! är inte ett rakt igenom dåligt spel, det har sina poänger, precis som Memory har, men det känns onödigt och slätstruket. Det duger för en stunds tidsfördriv, men om jag stod inför valet skulle jag hellre lägga mina pengar och min tid på något annat. Om jag ska peka på något som är bra med Mamma Mia! så är det lätt att lära sig, även för de lite yngre spelarna, och det kan mycket väl vara så att det skulle uppskattas betydligt mer inom den målgruppen. För oss som passerat tonåren erbjuder inte spelet mycket att hetsa upp sig över.

Text: Niklas Wistedt

Sätt ditt eget betyg på Mamma Mia!!