Defenders of the Undersea
Hidden City Games
2+
10-20 minuter
150:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Defenders of the Undersea är den första expan-sionen till ”samlarkastspelet” Clout Fantasy som recenserades i Fenix nr 1 2006. I korthet går det ut på att varje spelare har en hög med femton brickor av pokertyp, med fantasyillustrationer och spelvärlden. Dessa kastas in på spelplanen och när de landar så utförs brickornas specialförmågor. Vinner gör den som lyckas med att slå ut motståndarnas marker och behålla de mäktigaste av sina egna på bordet. Till detta kommer samlaraspekten, med den vanliga modellen med brickor som är olika lätta att få tag på.

Jag har testat de tre förkonstruerade högarna som släpptes i samband med expansionen. Var och en innehåller en hög på femton brickor som kan spelas direkt, och dessutom en artefakt – en marker som går att spela med alla fraktioner och som bara går att få tag på genom just den boxen. Man får också med en uppdaterad regelbok och ett mätsnöre, så allt som krävs för en spelare finns i lådan.

Våldsamt sjöfolk
En av högarna, Call of the Sea, består av den helt nya gruppen merfolk. Dessa har blå brickor och förmågan Call som gör att du istället för att kasta kan placera ut markern direkt bredvid en annan som också har Call. Utöver denna förmåga verkar de ha en lagom blandning av de vanliga egenskaperna. Det kanske bara är den hög jag testat, men det verkar som många brickor har mycket högre på det ena av de två grundegenskaperna. Jag är inte särskilt imponerad av merfolk utifrån det lilla jag sett. Visst tillför Call något nytt men spelet bygger väl ändå på att man ska kasta sina marker?

Hobgoblin Havoc består av goblins, främst hobgoblins. Det gör att högen inte fokuserar lika starkt på deras specialförmåga Team utan använder mycket Ambush och Counterattack, förmågor som slår mot motståndarens brickor när de kastas nära nog.

Lure of the Banshee är en hög med de odöda och har en ganska avancerad strategi. Om allt går rätt så kan man samla ihop motståndarens brickor i en grupp och sedan slå ut dem allihop med ett enda kast. Der gäller att man är säker med kasthanden och gör dessa anfall vid rätt tillfälle. Lure of the Banshee är rolig att spela och kraftfull för den skicklige.

Gemensamt för alla lådorna är att de förutom den neutrala artefakten innehåller ytterligare en bricka som inte går att få tag på någon annanstans. Lite överraskande så finns ingen av de nya brickorna till undead och goblins från Call of the Undersea med i lådorna. Så egentligen är det tveksamt om man kan räkna in dessa boxar i expansionen. Troligen vill man se till att de som inte är intresserade av Merfolk ändå köper nya boosters för att få tag på de fem nya markerna till varje fraktion. Samtidigt lägger man in dessa unika brickor för att de som redan har massor av grundsetet ska känna sig tvungna att köpa dem. Jag tycker att det är ett lite väl fult knep.

Högre pris
Ett annat stort problem är priset. De ordinarie startpaketen till Clout Fantasy är mycket prisvärda med två kompletta högar för bara 150 kronor. Här får man bara lite mer än hälften så många brickor för samma pris. Visserligen är de något kraftfullare i spel, har fler sällsynta marker och kostar inte mer än att köpa boosters, men det känns ändå lite dyrt. Jag tror att den som bara vill prova på spelet får ut mer av att köpa de gamla startpaketen. Om du redan har dessa, men inte så mycket mer kan det också vara trevligt att få något nytt utan att köpa slumpmässigt i boosters. För den erfarne spelaren är det främst de unika brickorna som drar, men är du ute efter något av de sällsynta som också finns med kan det vara mer värt. Dessa invändningar gäller inte i samma utsträckning för Call of the Sea, eftersom det är det enda sättet att köpa en förkonstruerad hög med merfolk, och ingen har dem sedan tidigare. Den aktive spelaren som vill börja spela med dem får en bra start att bygga vidare på med boosters.

Jag är kluven till de testade produkterna. Jag gillar konceptet med Clout Fantasy, det är ett spännande och välgenomtänkt spel i samlargenren. Dock har jag alltid tyckt att det är lite väl dyrt för att spela aktivt och här förstärks denna känsla. Nybörjaren får mer värde för pengarna med de gamla startpaketen och den erfarne tvingas köpa dem främst för två brickor.

Situationen för merfolk är bättre men jag tyckte inte de var speciellt spännande jämfört med vad som redan finns till spelet. Kanske är de nya boxarna rätt för dig, men jag tror de kommer att göra många frustrerade.

Sätt ditt eget betyg på Defenders of the Undersea!

Intryck 6,5
Innehåll 6,5