Perimeter: Emperor’s Testament
KD Labs
199:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Perimeter: Emperor’s Testament är en uppföljare till 2004 års RTS spel Perimeter. Det handlar precis som för två år sedan om ett RTS spel där spelaren iklär sig rollen som befälhavare över en farkost som i spelet kallas Frame. Ens uppgift är att ta sin Frame till olika världar och se till att dessa blir sammanlänkade så att härskaren kan få kontroll över hela universat, även kallat The Spunge. Härskaren är för övrigt en ytterst osympatisk karaktär som för tankarna till en religiös fanatiker. Ja historien och världen som Perimeter: Emperor’s Testament utspelar sig i är mycket underlig och jag har emellanåt väldigt svårt att hänga med och förstå vad det egentligen är som man ska göra och varför.

Perimeter: Emperor’s Testament är i grunden exakt samma spel som för två år sedan. Man använder sig av precis samma grafikmotor, upplägg och stridssystem. Det enda som är nytt storyn och några få enheter. Eftersom det första Perimeter kanske inte blev en storsäljare kan det vara på sin plats att beskriva de delar som får detta spel att sticka ut från RTS genren.

Den första stora skillnaden är att man själv måste se till att skapa den mark man har tänkt att bygga sina byggnader på genom att terraformera marken med hjälp av speciella enheter. Marken påverkas också av diverse beskjutning, och byggnader som står på skadad mark tar skada och kommer om marken inte lagas att förstöras. Självklart finns speciella underjordsenheter som är skapade att förstöra mark och på så sätt skada fiendens byggnader.

Just i hanteringen av enheter skiljer sig Perimeter: Emperor’s Testament från andra RTS spel. Man kan nämligen endast bygga tre olika typer av enheter och dessa enheter grupperas samman i maximalt fem olika grupper. Varje grupp kan sedan ombildas på liknande sätt som T1000 i terminator till ett tiotal olika fordon beroende på vilken teknologi man har valt att satsa på. Denna omformning kan göras hur många gånger som helst vilket innebär att man kan först anfalla sin fiende med flygande farkoster som snabbt kan omvandlas till tanks om det visar sig att luftförsvaret hos motståndaren var för tufft. Denna möjlighet ger ett en stor valfrihet av taktik och gör det väldigt svårt för motståndaren att försvara sig.

Som i de flesta RTS spel finns resurshantering med i Perimeter: Emperor’s Testament, men även den är lite speciell. Det finns nämligen endast en resurs man använder sig av och det är energi, men å andra sidan används den till allt man gör i spelet. Energin produceras genom att man sätter upp generatorer som utvinner energi från marken och skickar den vidare till din Frame. Eftersom energin måste skickas vidare är det centralt att alla generatorerna är sammankopplade med varandra vilket de blir om de ligger tillräckligt nära varandra eller om de har en speciell länkbyggnad mellan sig. Länkbyggnaden är väldigt praktisk eftersom ens byggplats ofta är begränsad till ett antal utspridda öar som ligger långt ifrån varandra. Den insamlade energin används sedan till att bygga nya byggnader och enheter. Den används även av ens enheter när de anfaller och förbrukas också av ens terraformering. Detta leder till att man hela tiden måste prioritera hur man på bästa sätt ska konsumera sin energi, och tro mig den försvinner mycket snabbt.

Utseendemässigt är Perimeter: Emperor’s Testament väldigt vackert att se på. Grafiken är trots att den är två år gammal väldigt bra, terrängen, energistrålarna och de små terraformeringsenheterna är en fröjd att titta på. Däremot så är ens stridande enheter inte speciellt intressanta. Allt är självklart i 3d och man kan zooma in och ut precis som man vill.

Spelmässigt så är, som jag inledningsvis skrev, enspelarläget ganska tråkigt, ointressant och relativt svårt. Motståndarens AI är väldigt bra och dator är skicklig att utnyttja T1000 förmågan att komma runt ens försvar. Tyvärr är själva enhets AI:n väldigt dålig och det tvingar en att allt för mycket fokusera på att detaljstyra ens enheter.

Har man inte spelat det första spelet och man gillar lite udda spel så kan Perimeter: Emperor’s Testament vara värt att titta närmare på.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Perimeter: Emperor’s Testament!