Victoria: Revolutions
90:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Detta är en expansion till Victoria som kom 2004 och som blev väldigt populärt och uppskattat. I och med denna uppdatering försöker man ge nytt liv i Victoria och samtidigt ge alla fansen de förbättringar de har velat se.

Victoria och expansionen Revolutions följer samma tradition som de tidigare självutvecklade titlarna från Paradox, så som Europa Universalis och Hearts of Iron. Det handlar om att man ska styra ett land under en viss tidsperiod och man ska med hjälp av politik, ekonomi och militär makt roffa åt dig en så stor del av världen du klarar av. I Victoria – Revolutions är alla världens länder indelade i små så kallade provinser, storleksmässigt som våra svenska landskap. Alla dessa provinser har en viss befolkning och producerar ett vist antal varor. På detta har man en militärapparat där olika enheter är grupperade i olika förband som leds av en general.

På detta kommer också ett politiskt system där olika partier tävlar om makten i ditt land. Allt detta utspelar sig i realtid och det kan snabbt bli väldigt stressigt att hålla reda på allt. Och det finns VÄLDIGT mycket att hålla reda på. Det är ett otroligt myller av inställningar menyer och information som strömmar mot en. Detta är inte ett spel för vem som helst. Detta är ett spel som verkligen tar tid att förstå och kräver otroligt mycket tid för att bemästra.

Enligt utvecklarna på Paradox har man lyssnat mycket på vad fansen av original Victoria hade för synpunkter och önskemål om förbättringar när man utvecklade Revolutions. Vad är det då man har förbättrat? Man har förlängt spelet med 15 år, så att det nu även är möjligt att spela mellankrigstiden med alla de komplikationer som uppstår då. Tycker man att detta inte räcker finns det även en konverterare för att omvandla sitt sparade spel så att det går att ladda in och spela i Hearts of Iron 2: Doomsday. Konverteringen funkar helt ok och det gör att man kan fortsätta och erövra världen.

Även teknologiträdet har fått sig en uppgradering. Man har lagt till ett antal enheter för att täcka mellankrigstiden och man har även gjort en del justeringar av befintlig teknologi. Politiksystemet har också förfinats och spelar nu en mer påtagliga roll. Man har även infört Fascismen som en ideologi för att på så sätt kunna spegla mellankrigstiden på ett så bra sätt som möjligt. Ekonomisidan har även den fått sig en genomgång. Kapitalister kan nu bygga upp ditt lands fabriker och järnvägar automatiskt och på så sätt kan du fokusera på andra delar av ditt lands skötsel.

Gillade man Victoria, eller gillar man de andra spelen från Paradox så är Revolutions ett superbt supplement som är väldigt prisvärt och förhöjer spelupplevelsen. Detta är även ett utmärkt spel om man är den som till vardags spelar månatliga partier av diverse brädspel av World In Flames typ. Detta är inte spelet för dig som gillar snabba RTS spel som tar slut på under en timma.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Victoria: Revolutions!

Totalt har 8 personer röstat.