Hammaren & Trollspöt
Tillverkare
Fiktionslek
Omslag
Mjukpärm
System
Oktoberlandet
Sidor
285
Ca Pris
298:-
 
  Intryck: 7     Innehåll: 7   14
 
 

Hammaren & Trollspöt är ett nytt svenskt rollspel som utspelar sig i Oktoberlandet, en sagovärld som i mycket liknar ett alternativt Ryssland. Många namn är tagna från vår värld, till exempel Odessa, Volga och Ural, men Oktoberlandets geografi hyser bara vissa likheter med Rysslands. Huvudstaden Leongrad ligger centralt i landet som saknar definitiva gränser; utanför ligger bara dimmor och kanske andra feländer någonstans i fjärran.

Tidsmässigt påminner världen om vår värld på tidigt 1900-tal: det finns ångdrivna luftskepp och revolvrar, gengasdrivna automobiler och stumfilmsbiografer. Invånarna är inte människor utan fefolk av de mest skiftande slag, till exempel alver, kentaurer, råer och fauner. Stämningen handlar mycket om revolutionsromantik och klasskamp. Tsaren har fördrivit överhäxan Baba Yagas horder av troll och haggor till andra sidan av Ural, och nu försöker hennes kvarlämnade orker, kobolder och övriga slavfolksraser skapa sig en ny tillvaro under alvernas styre.

Boken är limbunden med mjuka pärmar. Formatet är A5 vilket tillsammans med den snygga, enkla och stilrena typografin ger karaktären av roman snarare än ett stereotypt rollspel. Bilderna är fåtaliga och kompetent utförda, även om jag personligen inte tilltalas av deras stil. Detsamma gäller omslagsbilden, som dessvärre lider av ett hemskt färgval. Digitaltryck är inte alltid pålitligt när det gäller färgåtergivning, men sammantaget blir det första intrycket inte alls gott. Jag tycker helt enkelt att spelets omslag är ohyggligt fult. Däremot är det mycket välskrivet, något som är alldeles för sällsynt när det gäller rollspelsprosa av idag.

Världsbeskrivningen, som tar upp 210 av bokens 280 sidor, är skriven helt i skönlitterär form, som en blandning av rapporter, tidningsartiklar, utdrag ur läroböcker och annat. Det är ett trevligt grepp eftersom det gör läsupplevelsen roligare, men risken är att man har svårt att få en helhetsbild av spelvärlden innan man har läst hela texten. Detta är helt avsiktligt. Jag skulle gärna se mer av sammanfattande information för att spelare och nya spelledare lättare skulle kunna ta till sig spelet, men författaren har valt att prioritera stämningen.

Reglerna bygger på ett slag med 1T100 under ett värde. En rollperson har nio grundvärden, kallade ”beredskaper”: Fysiska handlingar, Närstrid, Praktiska handlingar, Precisionshandlingar, Projektilstrid, Rörelsehandlingar, Själsliga handlingar, Sociala handlingar och Teoretiska handlingar. Dessa ligger mellan 20 % och 79 % och täcker alla normala typer av handlingar. Därutöver finns specialiseringar och breddningar. Breddningar ger rollpersonen möjlighet att utföra handlingar som annars är omöjliga. Det kan till exempel röra sig om Gasteknologi under Praktiska handlingar eller Cirkuskonster under Rörelsehandlingar. Specialiseringar ger +10 % på en viss typ av handlingar, till exempel Gevär för Projektilstrid eller Ljuga för Sociala handlingar. Därutöver finns det två typer av magi samt olika fefolksförmågor, till exempel förmågan att förvandla sig till sten eller glas eller ha nio liv.

Systemet kombinerar breda kunskaper med möjligheter till specialisering på ett bra sätt. Tyvärr är det riktigt krångligt att skapa en rollperson. Man har 800 poäng att fördela. Att höja en beredskap ett steg kostar lika många poäng som det tiotal värdet befinner sig på. Alltså kostar det 2 poäng att höja från 20 till 21 och 4 poäng att höja från 43 till 44. Detta gör att det inte alls är uppenbart hur mycket det kostar att köpa ett visst värde från start, utan det krävs en hel del räknande. En lathund eller ett standardpaket med värden att placera ut hade hjälpt mycket här.

Stridssystemet är tyvärr väldigt traditionellt, med kroppspoäng, träffområden och ett evigt upprepande av anfallsslag och pareringar. Kroppspoäng, liksom magipoäng och ett värde för uppmärksamhet, beräknas också genom ett viktat medelvärde av olika beredskaper, vilket känns onödigt tillkrånglat när resten av systemet är så enkelt och konsekvent.

Jag gillar Hammaren & Trollspöt. Det är inspirerande skrivet, världen är mysig och bjuder in till äventyr och det märks verkligen att författaren brinner för sin skapelse. Tyvärr drar stridssystemet, sättet att skapa rollpersoner och den något höga inlärningströskeln (ett introduktionsäventyr skulle kunna hjälpa upp mycket här, och det är tänkt att dyka upp på hemsidan så småningom) ned betyget en aning, men i min mening är det ändå det klart bästa svenska rollspelet som kommit ut i år.

Text: Svante Landgraf


 
  Sätt ditt eget betyg på Hammaren & Trollspöt!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 60 personer röstat.
Intryck 7,35
Innehåll 7,75
Sammanlagt betyg 15,1
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006