Galtevår
Riotminds
DoDT
88
199:-

Magnus Malmberg och Theodore Bergquist har inte skrivit Galtevår, det första tryckta äventyret till Drakar och Demoner: Trudvang. Det är väldigt tydligt, dessvärre på ett negativt sätt. Mycket kan sägas (och har sagts) om de två spelskaparnas version av Drakar och Demoner, men deras visioner om en fantastisk spelvärld är enastående. Galtevår når inte den nivån som Magnus och Theodore hittills placerat Trudvang på, så är det bara. Vissa delar av äventyret kittlar och inspirerar, men Galtevårs problem är i huvudsak tvenne. För det första är det inte helt anpassat för den senaste utgåvan av Riotminds rollspel, utan spelledaren måste göra en översyn för att rätta till brister. För att nämna ett exempel är inte systemet för byteshandel med, utan alla belöningar, priser etc. anges i valuta. För det andra saknar äventyret tydlig drivkraft för rollpersonerna, vilket skapar kniviga situationer för spelledare med en bångstyrig spelgrupp.

Det är orättvist att jämföra Galtevår med storheter som Vildhjarta, men omöjligt att låta bli. Där Riotminds tidigare äventyr definierade den spelvärld som växte fram lyckas inte Galtevår erbjuda något utöver det vanliga. Det är inte ett dåligt äventyr, men det borde inte få någon rollspelare att lyfta på ögonbrynen. Den historia som ligger till grund för äventyret räcker precis till att bygga något på, men det behövs mer än så för att stå i hyllan bredvid Vildhjarta, Snösaga och Eldsjäl utan att förlora strålglans.

Trots äventyret brister erbjuder det en småmysig tillvaro i Osthem, min och många andras favoritdel av Trudvang. Spelupplevelsen kan berikas mångfalt om spelledaren har modulen Osthem i sin ägo och är beredd att väva in egna idéer och avstickare i Galtevår. Den bakomliggande historien om mörka hemligheter och gömd magi går att spinna vidare på om man önskar sig en långtgående kampanj i Stormländerna.

Galtevår är således helt okej, men det lyckas inte nå sina föregångares nivå, vare sig i originalitet, utförande eller utseende.

Text: Niklas Wistedt

Sätt ditt eget betyg på Galtevår!