The Book of Nine Swords
Dungeons & Dragons
160
270:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Tome of Battle: The Book of Nine Swords (av uppenbara skäl blott Tome of Battle hädanefter) är för de stridsintresserade Dungeons & Dragons-spelarna vad Tome of Magic (se Fenix nr 3/2006) är för de magiintresserade. Och därav förstås namnlikheten.

Tome of Battle introducerar fantasyfierade stridskonster till D&D. Utövarna av The Sublime Way är krigare med tillgång till speciella krafter, stances och maneuvers, som funkar som ett mellanting mellan special abilities, spells och spell-like abilities.

Det finns tre nya grundklasser som använder The Sublime Way på lite olika sätt: Crusader, en hängiven, nästan fanatisk krigare; Swordsage, mystiker och svärdsmästare; samt Warblade, asketisk förkämpe. Dessutom finns flera feats som stöder det nya systemet; samt givetvis prestige classes och lite magiska pryttlar och monster. Och ett avsnitt om hur du kan använda nio legendariska svärd från Weapons of Legacy tillsammans med Tome of Battle. Nästan en tredjedel av boken utgörs dock av beskrivningar av maneuvers och stances.

Att använda The Sublime Way är krångligare än att spela en vanlig krigare då det blir fler saker att hålla reda på, men det är fortfarande mindre krångligt än att spela valfri spellcaster. Alla maneuvers och stances är indelade i nio olika discipliner som var och en har sin egen distinkta särprägel: Desert Wind (snabbhet, eldskada), Iron Heart (vapenskicklighet), White Raven (samarbete) etc. Med Tome of Battle ser strider definitivt annorlunda ut än med grundreglerna – häftigare och … stridskonstigare.

Vem ska då köpa Tome of Battle? Den som gillar stridskonster i D&D – men tycker att ninjor, samurajer och andra orientaliska företeelser inte passar in i den västerländska medeltidsfantasy som trots allt är spelets utgångspunkt. Eller den som bara vill ha större variation på krigarklasserna. Det är en cool men smal bok, som likt Tome of Magic knappast kommer att lämna något större avtryck i det kanoniska D&D.

Text: Dan Algstrand

Sätt ditt eget betyg på The Book of Nine Swords!

Totalt har 6 personer röstat.