Children of the Horned Rat
Green Ronin Press
WFRP
128
268:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Games Workshop har i sitt Warhammer-universum odlat många framgångsrika och starka varumärken och symboler som de skickligt utnyttjar i all sin breda utgivning. Starkast av dessa, eller åtminstone ett av de allra starkaste, måste väl vara rasen skaven, som både i koncept och stil tycks tilltala och locka spelare av alla sorter. Råttmän dyker säkert upp i andra rollspel men aldrig är de väl så baksluga, så mångfacetterade, så socialt och politiskt komplicerade och så totalt livsfarliga som de är i WFRP. I mångt och mycket är de själva essensen av den värld som presenteras i spelet: mörka, farliga, i ständig förändring och aldrig att lita på. De är fienden som ständigt lurar i skuggorna.

Ett ordentligt skaven-supplement var väntat och efterlängtat och med tanke på råttornas popularitet handlade det snarare om att möta spelarnas förväntningar än att överraska. Children of the Horned Rat levererar också till fullo på ett sätt som få supplement till spelet tidigare gjort. Den 128-sidiga fyrfärgsboken är det grafiskt och illustrationsmässigt snyggaste som publicerats sedan Green Ronin tog över licensen och sidorna är rejält välmatade utan att behöva gå på tomgång någon enda gång

. Boken täcker rasens historia, de olika klanernas särprägel och deras inbördes politiska relationer, krigsföring, beskrivningar av rasens underjordiska imperium med diverse fördjupningar, samt flera arketyper. Boken är såväl en magibok med besvärjelser och artefakter samt en råttcentrerad monsterbok. Speciellt bra är avdelningen med kampanjtips för en skavendriven kampanj och man kan bara beklaga att inte fler sidor gjordes tillgängliga för detta. Scenariot som avslutar boken är en bagatell, men en välskriven bagatell

. Självklart finns det alltid detaljer att hänga upp sig på, men i Children of the Horned Rat handlar det nästan uteslutande om saker man vill lägga till – inte ta bort – och bättre betyg än så är väl svårt att få.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Children of the Horned Rat!

Totalt har 11 personer röstat.