Green Ronin Press
WFRP
96
218:-

Intryck: 4     Innehåll: 7   11

Terror in Talabheim möter Barony of the Damned En jämförelse av två mycket lika supplement till WFRP
Nu har Green Ronin verkligen fått upp farten i sin WFRP-utgivning och den struktur som de etablerat för hur supplementen skall se ut är nu tydlig. Stadsbeskrivningar paras med scenarion förlagda i staden och publiceras i 96-sidiga böcker där scenariot utgör ungefär hälften. Middenheim, Altdorf och Nuln är redan täckta i Paths-trilogin och nu följer Talabheim och Mousillon, det sistnämnda det första stadssupplementet från Bretonnia.

Första intryck
Utseendemässigt håller Black Industries hårt i tömmarna och de två supplementen är lika i stil och layout. Terror in Talabheim är dock det första WFRP-supplement som fått en riktigt misslyckad framsida. Bilden är mörk och grötig och gör inte mycket för att locka till köp. Detta bör dock inte hindra den gode spelledaren från att läsa vidare för det finns kvalité längre fram.

Stadsbeskrivningen
Mousillon, som strikt talat inte är en stad, utan ett helt grevskap (därav Barony of the Damned), är ett naturligt val för en stadsbe-skrivning i Bretonnia då området är dränkt i stämningsskapande klichéer. En förbannelse som sedan historisk tid hänger över området är så stark att den tycks påverka hela befolkningen till svårmod, svartsyn och blodtörst. Området har i det förgångna varit skådeplatsen för några av landets störs-ta och blodigaste slag, och är i praktiken en gigantisk massgrav där odöda ständigt väcks till liv. Grevskapet är dessutom byggt på ett träsk och befolkningen är osedvanligt vidskeplig, sjukdomshärjad och inavlad. Beskrivningen är skriven med fingertoppskänsla och balanserar väl mellan områdets mörker och det komiska i en del av befolkningens avarter. Informationen gör området väl lämpat att förlägga scenarion och kampanjer i. Kartan över staden Mousillon är utmärkt och gör det lätt för spelledaren att både illustrera och improvisera.

Talabheimsupplementet faller tyvärr på de flesta ställen där Barony of the Damned höjer sig. En karta är A och O för alla stadssupplement och i Terror in Talabheim har man tryckt in två rejäla översiktskartor på lite mindre än en A4-sida vilket gör det mer eller mindre omöjligt att orientera sig. Kartorna är inte heller kompletta, om man nu skulle kunna urskilja något med sitt förstoringsglas. Det utrymme som kunde ha använts för att grafiskt hjälpa spelledare och spelare att hitta i staden ägnas istället åt att beskriva värdshus och dylika dussinetablissemang på ett slätstruket sätt. Där Mousillon dryper av stämning och uppslag misslyckas Talabheim helt att engagera.

Scenariot
Med en så levande miljö som Barony of the Damned i bagaget borde det vara en bagatell att producera ett riktigt spännande scenario, men scenariot Bring me the Head of Guido LeBeau är ett riktigt dussinscenario. Handlingen förmår inte engagera och utnyttjar inte alla de förutsättningar som byggts in i stadsbeskrivningen – en riktig besvikelse.

Om Terror in Talabheim hittills fått bleka omdömen från mig är det på väg att ändras rejält. Scenariot är riktigt, riktigt bra. Så bra att det näppeligen är ett scenario utan snarare en kampanj. Författaren T.S. Luikart har här vågat ta ut svängarna rejält och är episk på ett uppfriskande sätt. Där stadsbeskriv-ningen fattas i stämning och intressanta fakta fyller scenariot mer än väl igen luckorna. I mitt tycke är detta något av det mest intressanta i storyväg som publicerats till nya upplagan av WFRP.

Slutsats
Slå dig ihop med en riktigt korkad vän med dåligt spelsinne. Köp ett exemplar av varde-ra boken, klipp isär stadsbeskrivningarna från scenariona, behåll stadsbeskrivningar-na från Barony of the Damned och scenariot från Terror in Talabheim. Låt din vän få andra halvan. Skratta hela vägen hem.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Terror in Talabheim!