Sacred - Underworld
Ascaron
Atari
Rollspel
229:-

Intryck: 5     Innehåll: 4   9

Sacred – Underworld är en expansion på förra årets rollspel Sacred och kräver att man har originalet installerat på sin dator. I Sacred spelar man Gladiator, Dark Elf, Seraphim, Wood Elf, Battle Mage eller Vampyr och försöker rädda riket från en ond demon. Man utför uppdrag och dödar monster för att stiga i level och skaffar ny utrustning för att bli bättre.

Denna uppföljare fortsätter direkt där Sacred slutade. Man har dödat den onda demonen och räddat kungariket, men prinsen är död. Då dyker en demon upp och kidnappar prinsens älskade. Då materialiserar sig prinsen som spöke och ger en i uppdrag att rädda hans älskade och åter rädda riket.

Även om spelet tar vid där Sacred slutade behöver man inte ha spelat färdigt Sacred. För att spela vidare med sin favoritkaraktär måste man dock ha nått minst level 25. Har man inte någon karaktär man kan eller vill spela med finns det två förgjorda – en Dvärg och en Demon (de två nya klasser som tillkommer i expansionen). Nästan allt är klassisk fantasy, på gränsen till överdrift, även dvärgen. Hans special är den kanon han bär på ryggen och utför sina specialmanövrar med. De åtta klassernas förmågor är snarlika och skiljer sig mer i smak än spelstil.

Sacred är fullt med frivilliga sidouppdrag och en karta man kan härja fritt i om man inte gillar att följa manus. Expansionen ligger i detta nära originalet med 40% extra värld. Grafiken är upphottad, mest i detaljer. Det har tillkommit en knapp som sammanfattar alla bonusar man har från rustningar, vapen odyl. Den bästa förändringen i gränssnittet är en indikation hur skadat monstret man slåss med är. Den som fanns i ringen kring monstret är kvar, men nu ser man även på bakgrunden med monstrets namn hur mycket hälsa det har kvar.

Älskade man Sacred gillar man Sacred – Underworld för det är mer av samma sak. Om man däremot började tröttna på Sacred ska man inte köpa Sacred – Underworld. Det finns många uppdrag och sidouppdrag i expansionen, men de känns mer påklistrade och inte lika självklara att lösa.

Text: Lars Johansson

Sätt ditt eget betyg på Sacred - Underworld!

Totalt har 18 personer röstat.