Fury of Dracula
2-5
2-3 timmar
478:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Fantasy Flights version av Fury of Dracula är en kraftigt uppdaterad version av det spel med samma namn som Games Workshop gav ut 1987. I grunden bygger det på samma spelidé som det klassiska familjespelet Scotland Yard, med en spelare som dolt flyttar sin figur runt kartan medan de andra spelarna tillsammans försöker hitta honom. Konceptet har dock uppdaterats och utökats med händelsekort, utrustning och stridsregler.

Dold förflyttning
Drakula rör sig dolt mellan Europas städer i ett försök att etablera ett nätverk av vampyrer. De fyra vampyrjägarna måste hitta honom innan det är för sent. För varje plats Drakula besöker placerar spelaren ut ett nedvänt kort med motsvarande namn på spelplanen. De senaste sex av dessa kort ligger kvar och bildar ett spår som jägarna upptäcker när de besöker platsen. På så sätt behöver de inte famla helt i blindo utan kan efter ett tag göra kvalificerade gissningar om vart Drakula kan ha tagit vägen. Vid dessa platser kommer de även att stöta på problem i form av fällor och bakhåll som Drakula placerat ut med hjälp av dolda markörer. Jägarna förbereder sig på motståndet genom att under resans gång samla på sig kort med utrustning och händelser. Dessa är också till hjälp när de till slut får tag på greven och måste besegra honom i strid. Stridsreglerna baseras på en kombination av att dolt välja vapen och sedan slå tärning om vem som vinner varje runda. Därutöver finns massor av specialregler som är för många för att nämna här. För en gångs skull verkar det också som om Fantasy Flight lyckats göra ett balanserat spel. Jag har inte spelat tillräckligt många gånger för att veta säkert, men ryktet säger att det är jämnt i kampen mellan greven och jägarna. Det är inte heller några problem att spela med mindre än fem personer, då det enda som händer är att en eller flera av dem får kontrollera mer än en jägare.

Fury of Dracula är omfattande. Det finns massor av tematiska småregler att hålla reda på och det kan ta lång tid att spela. Den som är van vid strömlinjeformade spel av den tyska skolan kan tycka att det är onödigt mycket att pilla med, men det är samtidigt lite av poängen med spelet. På flera sätt går det faktiskt att jämföra med ett rollspel. En spelare sätter upp hinder för de övriga. De ska samarbeta för att övervinna dem och lyckas eller misslyckas tillsammans. Att man spelar i grupp mot en stackars Drakula gör att spelet trots sin längd och komplexitet kan passa mindre hårdföra brädspelare. Upplevelsen känns mer social när man får diskutera igenom strategin tillsammans istället för att sitta och hålla på den ensam i tre timmar. En person måste naturligtvis vara den ensamma vampyrspelaren, men det brukar oftast finnas någon i gruppen som föredrar att fila på sin onda plan i hemlighet.

Dyrt, men välgjort
Komponentkvaliten hos Fantasy Flight har bara blivit bättre de senaste åren och Fury of Dracula är inget undantag. Spelplanen är stor och stämningsfull, och spelpjäserna är detaljerade plastfigurer. Tillsammans med hundratals kort och markörer känns det som att man fått valuta för priset.

Jag har svårt att hitta några direkta fel på spelet. Om du inte brukar gilla den har typen av långa, tematiska och lite plottriga spel är det troligen inget för dig, men det är knappast spelets fel. Det gäller också att spelgruppen uppskattar att en person spelar mot resten. Ett problem skulle kunna vara att möjligheten att spela strategiskt begränsas av det relativt stora slumpmomentet. Den som väntar sig att greve Drakula ska vara en mäktig typ som jägarna fruktar och bävar inför att möta kan också bli besviken. Som Drakula gäller det i stort sätt alltid att försöka fly så långt bort från förföljarna som möjligt.

Fury of Draculas kan tilltala  en bred grupp brädspelare. Du får både småmysigt samarbete, vapensamlande och stenhård deduktion. Samarbetet gör att alla kan fokusera på den del de gillar bäst.

Sätt ditt eget betyg på Fury of Dracula!

Totalt har 6 personer röstat.