Warhammer 40,000 Eldar
Games Workshop
2
120 minuter
Armébok: 145:-
Battle Force: 745:-

En ny codex för Warhammer 40.000 har anlänt. Denna gång är det Eldar som har fått sig en översyn och presenteras i ny kostym. Vi ska titta på om det är kejsarens nya kläder vi fått i händerna eller om det är en snygg rymddräkt som anlänt.

När man först bläddrar igenom boken slås man av att det ser rent och snyggt ut. Boken är utsmyckad med dekorationer och mönster som fungerar bra ihop med övrig layout och bidrar till stämningen. Det är många svartvita illustrationer som passar in bra med det övriga materialet. Det finns även mycket bilder över alla enheter och kring färgscheman för olika Eldar, vilket känns inspirerande och är vackert.

Arméboken börjar med en ordentlig förklaring av Eldars fall. På det följer en bra genogång av paths, som är en central del av Eldars kultur (och i spelet). Eldars hemvist Craftworlds har fått visst utrymme, där fokus ligger på information. Det saknas myt och inspiration för att det ska hålla samma kvalitet som övriga delar. Sammantaget är det en mycket bra bakgrund och en god översikt av Eldars liv och kultur. På olika ställen i boken finns det små beskrivningar i form av citat och små berättelser inlagda. Det ger en bra känsla för den arroganta ton som känns passande för Eldars livssyn.

Förra utgåvan av Eldar fick en del kritik för att balansen mellan enheterna uppfattades som dålig. En del enheter var väldigt bra och en del väldigt dåliga, vilket gjorde att vissa användes ofta och vissa aldrig. Det har nu gjorts en hel del förändringar sedan förra versionen just vad gäller enheterna. Flera enheter har fått ändrade kostnader., vissa har blivit dyrare och andra billigare. Vissa av aspect-krigarna har numera samma kostnad och samma attribut. Det som istället skiljer dem åt är deras olika specialförmågor och utrustning. Harlequin är en ny relativt svag enhet, men jämfört med förra utgåvans nya enhet, Shining Spear, kommer detta att bli en kioskvältare. En mycket positiv förändring är att HQ alternativen för Eldarspelare nu har ökat dramatiskt. Tidigare fanns det två att välja mellan. Nu finns det (med specialkaraktärer inräknat) 11 stycken! Framförallt är den nya Autarchen mycket intressant, med stor variationsförmåga. Det är säkerligen en karaktär vi kommer att få se mycket av på spelborden. Tråkigt nog kan det även gå åt andra hållet. Rangers kan för några få poäng uppgraderas till Pathfinders och att de är så mycket bättre i förhållande till poängkostnaden gör att det finns risk för att vanliga Rangers nu är utrotningshotade. Allt som allt gör förändringarna att vi säkertligen kommer att få se mer olika typer av enheter hos Eldarspelare, även om det kan finnas tonvikt på vissa.

Det finns ett större problem i arméboken och det är att utrustning (Wargear) är utspritt på olika ställen. Det finns ingen samlad lista och i vissa fall ingen hänvisning till var man kan läsa mer vilket gör det svårt att hitta rätt, särskilt för nya spelare.

Kvaliten på figurerna i armélådan är hög. Alla figurer är gjorda i plast. Det finns väldigt lite skägg och skarvar som måste rensas bort innan målning. En hel del bits följer med lådan vilket erbjuder möjlighet till variation när man ska limma ihop figurerna. Armélådan innehåller fyra enheter på sammanlagt cirka 400 poäng. Det är två troop enheter, en heavy enhet och en trupptransport. Sammansättningen ger ett bra paket att komma igång med. Det som saknas är möjligtvis någon HQ enhet, alternativt någon ytterligare Dire Avenger som skulle kunnat utgöra ett ledarval för mindre slag.

Den nya arméboken och armélådan för Eldar är båda intressanta med hög kvalitet. De förändringar som är gjorda i arméboken är till största delen positiva. Att spela med Eldar är fortfarande poängmässigt dyrt, men variationen med specialiserade, och balanserade, enheter gör att rätt komponerad kommer en Eldar-armé att göra sina motståndare illa. Mycket illa.Och sina spelare lyckliga. Mycket lyckliga.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Warhammer 40,000 Eldar!

Totalt har 3 personer röstat.