Champions of the Force
2-
45 minuter
110:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Champions of the Force (CotF) är ett set som fokuserar på användare av kraften. Totalt ingår (som vanligt) 60 figurer fördelade på hela åtta factions, varav två, Old Republic och Sith, är helt nya. Förutom dessa factions ligger tyngdpunkten på Republic som här får 19 nya figurer. Totalt 27 av 60 figurer är kraftanvändare och av dessa är 19 unika figurer. Detta innebär så klart många figurer med många Hit points och flera kraftfulla Force powers. Värstingen är Darth Bane från Sith med sina 200 Hit points.

CotF skiljer sig från tidigare set genom att knappt hälften av figurerna synts till i filmerna – igenkänningsfaktorn är förhållandevis låg såvida man inte är bekant med tv-spel som Knights of the Old Republic eller serier som Tales of the Jedi. CotF skiljer sig även från tidigare expansioner genom en del misslyckade skulpteringar (Sandtrooper, Republic Commandos).

CotF innehåller inte bara nya mäktiga karaktärer utan innehåller även gamla karaktärer i nya versioner – Darth Maul, Mace Windu och Qui-Gon Jinn som tidigare varit mycket ovanliga (Very rare) är vanligare (Rare) i CotF. En ny figur som blivit obligatorisk i turneringar är Mas Amedda (Republic eller Imperial) med sin förmåga att ge Commander effects obegränsad räckvidd.

Hur ska då CotF rankas? Setets största förtjänst är att det är det (första och) enda set som innehåller figurer till hittills försummade Old Republic Era – en av spelets fem officiella epoker. Av den anledningen kommer CotF sannolikt att återtryckas ett antal gånger, vilket är ett plus eftersom set brukar sälja slut. Sedan hänger det på vilka factions som är av intresse. För spelare som samlar på Old Republic eller Republic Era är CotF en guldgruva – för alla andra är CotF inte fullt så fantastiskt även om det finns enstaka intressanta figurer (som efterlängtade Yoda till Rebels). Sedan finns det såväl för- som nackdelar med mäktiga karaktärer – medan vissa ser möjligheter så fruktar andra powergejming.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Champions of the Force!

Totalt har 4 personer röstat.