Orcs & Goblins
Games Workshop
2
120 minuter
Armébok: 175:-
Batallion Box: 745:-

Första arméboken att släppas efter 7:e upplagan av regler för Warhammer Fantasy Battle är Orcs & Goblins. I denna recension ska vi titta närmare på den arméboken och även den armélåda (Batallion box) som kommit samtidigt. Betyget i denna recension sätts för boken och lådan tillsammans.

Det man direkt märker när man läser den nya arméboken är att den humor som fanns i förra boken nu lyser med sin frånvaro. Vissa älskade den, andra hatade den men nu är den iallafall borta.

Boken har en ren enkel layout. Trycket håller bra kvalitet, liksom de allra flesta illustrationerna. Det finns något undantag som man undrar över hur den kommit igenom en granskning. Förutom alla illustrationer är sista delen av boken en fantastisk kavalkad av bilder på målade figurer av samtliga enheter för Orcs & Goblins, vilket är både vackert och inspirerande.

Det har skett ganska många ändringar vad gäller de olika enheterna, men de är i många fall ganska små. Generellt har regeln för Animosity ändrats så att den blivit lite mindre farlig, men samtidigt är det större chans att något inträffar.

De enheter som känns som de förändrats mest är troll och squigs. Med tanke på att squigsen blivit enklare att spela och blivit både billigare och bättre så tror jag vi får se allt fler av dem i framtiden. I övrigt är det ganska många enheter som fått förändrade kostnader. Ändringarna har dock, i de allra flesta fall, gjorts på ett sätt som känns motiverat. Generellt har trupper med skytte blivit billigare i förhållande till närstridsenheter. En del andra regeländringar har gjorts för vissa enheter, exempelvis black orcs, nightgoblins med nät och wolfriders. Dessa ändringar känns som om de gjorts för att minska regelmässiga undantag samt balansera enheters styrka och svagheter mot varandra, så att man som spelare hellre väljer enheter beroende på motstånd snarare än att vissa enheter helt enkelt är bättre än andra. Utrymmet man tjänat på förenklade regler har man istället kunna använda till den stora figurvisningen i slutet av boken. Sammantaget har det lett till ett enklare spel och en roligare bok.

Precis som i 7:e regelutgåvan för WHFB har magin tonats ner. Magiska föremål har blivit lite dyrare och vissa föremål som var självklara att använda i förra boken har ut-gått. Möjligheten att få extra power-tärningar har också minskat.

Den nya armélådan (Batallion box) för Orcs & Goblins innehåller 20 orcs, 20 night-goblins, 10 spider riders och 1 orc boar chariot. Spelmässigt handlar det om cirka 400 poäng. Generellt anser jag att det är en relativt bra startbox. Man kan välja om nightgoblins ska ha spjut eller pilbågar, vilket tillsammans med både hårda orcs och snabba spider riders ger en mycket bra mix. Mer erfarna spelare vet dock att en trupp om 20 nightgoblins sällan räcker långt. Vad gäller gjutningen har plastfigurerna nått en väldigt hög nivå. På figurerna i armélådan kunde vi knappt hitta något gjutskägg alls. Figurerna är väldigt detaljerade och de olika bitsen gör att det finns stor möjlighet till variation. För en ny spelare, eller en erfaren som vill bulka upp sin armé lite, är det här en bra investering. När det gäller om figurerna i denna utgåva blivit snyggare eller inte finns det nog ungefär lika många åsikter som spelare, men vad sägs om speltestaren Gustav Ljungs kommentar när han såg de nya Boar-figurerna: Är inte Pumba en Disney-figur?

När jag läser igenom Orcs & Goblins armébok känns det som att det GW påbörjade med senaste utgåvan av reglerna till WHFB, nämligen balanseringen av spelet, går igen även här. Trupperna har med omfördelningen av kostnader blivit mer balanserad och magin har blivit lite mer svårtillgänglig för spelaren. Utan att värdera detta i slagkraft på slagfältet tycker jag att det är en bra tanke som genomförts väl. Det tillsammans med en kvalitetsmässigt genomarbetad bok gör att GW fortsätter traditionen att leverera bra produkter.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Orcs & Goblins!

Intryck 6