Robo Rally
Tillverkare
Wizards of the Coast
Spelare
2-8
Speltid
120 minuter
Webb

Ca Pris
458:-
 
  Intryck: 7     Innehåll: 7   14
 
 

Robo Rally är ett av de där spelen som får mitt hjärta att klucka lyckligt. Det var Robo Rally jag använde för att introducera brädspel för mina föräldrar. Spelet gavs ut första gången 1994, men sedan slutet av nittiotalet har det varit riktigt svårt att få tag på. Nu ger Avalon Hill ut en nyutgåva av spelet, som innehåller såväl förbättringar som försämringar.

Vad är Robo Rally?
Varje spelare försöker kontrollera var sin robot, som ska ta sig över spelbrädet via ett antal kontrollstationer. Först att stanna på alla stationer i tur och ordning vinner.

Spelbrädet (eller spelbrädena, för det finns flera och de går att kombinera så att man får riktigt stora banor) är utformat som ett fabriksgolv. Brädena består av 12x12 rutor där varje ruta är antingen vanligt golv eller olika specialrutor som rullband, reparationsstationer eller hål (robotar som går ned i hålen går naturligtvis sönder).

I början av varje runda får varje spelare ett antal ”programmeringskort”.Om roboten är oskadad nio kort totalt, från dessa väljs fem kort som läggs med baksidan upp på spelbordet. Dessa kort anger vad roboten ska göra under rundans fem drag. Det finns kort som beordrar roboten att gå framåt (ett, två eller tre steg), att svänga eller att backa. Det är alltså genom att välja rätt kort som man får sin robot att ta sig till kontrollstationerna.

Vad händer då om två robotar går till samma ruta? Jo, då knuffar de varandra, och när en robot blir knuffad till en annan ruta än det var tänkt innebär det att resten av programmeringen går åt fanders. Med lite tur överlever roboten och hamnar bara på någon oväntad plats, men alltför ofta innebär det att den lydigt följer sin programmering rakt ned i ett schakt.

Det finns även kort med uppgraderingar, som spelare kan ta till sina robotar när de stannar på en viss typ av rutor på spelplanen. Dessa ger extra funktioner till robotarna, och det finns 26 stycken fantasifulla uppgraderingskort.

Robotarna är utrustade med laser, som de glatt skjuter med. Dessa, liksom laserstrålarna på spelplanen, skadar en robot som blir träffad. Ju fler skador roboten har, destor färre kort får spelaren att programmera roboten med. När spelaren får färre kort än fem (antalet drag), låses resterande kort kvar på spelbordet så att roboten alltid avslutar varje runda med dessa kort. När roboten till slut har fått nio i skada dör den. Robotarna har dock tre liv, så den återuppbyggs och får fortsätta jakten på kontrollstationerna.

Intryck av nyutgåvan
Robotarna är utbytta mot plastrobotar, lite tråkigare än metall, men de är snyggare än jag förväntade mig. Sockeln är pilformad och visar tydligt i vilken riktning roboten är på väg. Noterbart är att vissa robotar helt plötsligt har bytt namn med varandra; varför de har gjort en sådan förändring är jag inte i närheten av att förstå, men det är säkert smart. En del robotar har bytt utseende helt, tyvärr i mina ögon till det sämre i alla fall utom Zoom Bot som numera ser ut att ha väldigt bråttom. Flaggorna som markerar kontrollstationerna är gjorda i genomskinlig plast, och har en flaggdel som sticker upp från spelplanen som tydligt visar vilket nummer flaggan har. Det är smart tänkt, men jag oroar mig för att de kommer gå sönder. Dessutom är de fortfarande för stora vilket gör att man lätt missar om det är väggar på de rutor som flaggorna ligger på. Grafiken på spelplaner och kort har snyggats till och blivit tydligare. Det har också lagts till "programblad" för spelare, på vilka det står relevant information om hur spelet spelas samt finns plats att lägga upp skademarkörer, livsmarkörer, och programmeringskort. Över huvud taget är spelet mer lättillgängligt, enklare att förklara för nybörjare och mer logiskt att komma in i.

Till nyheterna hör dockningsstationen med åtta startplatser, vilket innebär att man numera utgår från olika positioner. En annan nyhet är ett timglas på trettio sekunder, som används för att skynda på programmeringsfasen.

Det finns åtta spelplaner, på fyra dubbelsidiga spelbräden. Fyra av dessa är helt nya, och på baksidan av dem finns banor som även var med i gamla Robo Rally, om än aningen förändrade till nyutgåvan.

Sammanfattning
Tyvärr måste jag säga att jag är missnöjd, inte med spelet som sådant men med kvalitén på vissa delar. Spelbrädena är gjorda av för tunn kartong, redan efter två dagars spelande hade planerna börjat böja sig. Korten är inte heller av tillräckligt bra kvalité, de har fått hundöron efter bara några spel trots att vi har varit försiktiga.

Spelet innehåller inte mycket av de nyheter som funnits i tidigare expansioner, så jag antar att det kommer att komma ut ett antal expansioner till nyutgåvan också. Även det tycker jag är ett stort minus, jag skulle hellre ge ytterligare 300 kr för ett komplett spel; en jubileumsutgåva med massor av häftigt innehåll!

Manualen som kommer med spelet innehåller förslag på 34 olika banor med svårighetsgrad, förslag på antal spelare, och även alternativa spelsätt som lagspel och "capture the flag". Bekvämt. Dock dåligt att vissa av banorna inte går att spela om man inte har två uppsättningar, eftersom de kräver både fram och baksida av samma spelbräde.

Hur blir då mitt slutgiltiga omdöme? Överlag är jag nöjd, för den som inte har Robo Rally är spelet ett måste. Det är ett snabbt och väldigt roligt spel, så länge du inte är allergisk mot logiskt tänkande eller stress. Om du däremot redan har den gamla utgåvan så var nöjd och vårda den med ömhet.

Text: Wille Raab


 
  Sätt ditt eget betyg på Robo Rally!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 44 personer röstat.
Intryck 7,77
Innehåll 7,73
Sammanlagt betyg 15,5
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006