Obsidian Entertainment
Atari
Rollspel
429:-

Intryck: 6     Innehåll: 9   15

Neverwinter Nights 2 öppnar nya möjligheter
Jag gillar verkligen att spela rollspel, men det tar alldeles för mycket tid och det är väldigt sällan det blir av att man hinner med. Nu har kanske en lösning på detta problem uppenbarat sig och svaret på mina problem heter: Neverwinter Nights 2 ett datorspel som med sin flexibilitet öppnar upp för många spännande användningsområden.

Spelet baserar sig på version 3.5 av D&D reglerna och har man någon gång spelat något i denna värld antingen på dator eller på ”riktigt” så känner direkt igen sig. Några små justeringar av reglerna har man varit tvungen att göra för att få de att fungera i ett datorspel men de mesta är sig likt. Besvärjelserna är precis så dödliga som de ska vara och fienderna så elaka som de borde vara.

Visuellt skiljer sig Neverwinter Nights 2 betydligt från föregångaren och grafiken för tankarna mer till Baldurs Gate serien. Valfriheten har man behållit från det första Neverwinter Nights och utökat det ytterligare. Detta märks speciellt tydligt i uppstarten när man ska till och skapa sig en egen karaktär där alla aspekter av ens karaktär kan justeras och förändras. De självklara valen så som ras yrke och färdigheter finns där men även val av religiös tillhörighet samt uppväxtförhållande måste göras. Detta ger en mycket mera personlig och mångbottnad karaktär som är roligare att spela.

En av de största förändringar i Neverwinter Nights 2 är möjligheten att helt kontrollera de NPC er som ansluter till ens följe. Man kan nu själv styra varje NPC precis som om det vore ens egen karaktär. Detta gäller även när NPC går upp i nivå, man har då full frihet att själv välja vilka färdigheter, besvärjelser och specialförmågor de ska ha och kan på så sätt bygga upp en grupp som kompletterar varandras svagheter.

Den medföljande kampanjen är mycket välskriven, genomarbetad och har ett stort djup med många förgreningar. Väldigt mycket arbete har lagts ner på dialogen eftersom den är central för att föra historien framåt. De val man gör under dialogen påverkar inte bara ens relation till omvärlden utan även relationen till de egna NPC karaktärerna. I förlängningen kan de val man gör innebära att NPC karaktärer väljer att lämna ditt följe alternativt att de öppnar uppdragsgrenar som är väldigt fördelaktiga. Ens olika färdigheter spelar också roll under dialogerna genom att man försöker bluffa eller använda sin diplomatiska ådra. Är man tillräckligt bra på diplomati kan man faktiskt undvika de flesta striderna i Neverwinter Nights 2 vilket leder till en helt annan spelupplevelse.

Neverwinter Nights 2 levereras med en väldigt utförlig kampanjeditor. Med denna kan man skapa allt ifrån små korta grottäventyr till enorma världskampanjer som tar månader att spela igenom. Utöver detta har Neverwinter Nights 2 ett superbt internetstöd där man ett väldigt smidigt tillsammans kan spela alla kampanjer. Kombinationen av dessa två funktioner är en guldgruva för en rollspelsgrupp som inte har möjlighet att träffas fysiskt utan vill spela sitt favoritscenario över nätet. Det som då krävs är att spelledare lär sig den relativt enkla kampanjeditorn och man är redo att köra. Det dröjer nog åtminstone någon månad innan vi får se dessa självskrivna scenarion dyka upp på nätet men de kommer säkerligen vara ett välkommet tillskott.

Tyvärr är inte allt guld och gröna skogar. Systemet för att hålla reda på ens prylar skulle behöva en ordentlig genomgång. Det är svårt att få en bra överblick över de prylar man förfogar över och efter ett tag blir det en hel del. Spelet har även drabbats av en hel del buggar och trots ett antal patchar är de fortfarande inte helt eliminerade men utvecklarna har lovat att man ska eliminera alla buggar så fort som möjligt. Kameran kräver också den en hel del tid att vänja sig vid och den har en jobbig ovana att inte vilja visa det som man verkligen vill se.

Neverwinter Nights 2 är inte ett spel för den som vill ha ett snabbspelat hack and slash spel av Diablotyp. Detta är ett spel för den som vill ta sig tid att njuta av en välskriven episk historia som utspelar sig en spännande värld och där gör Neverwinter Nights 2 en verkligen inte besviken.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Neverwinter Nights 2!

Totalt har 14 personer röstat.