Mage Knight: Apocalypse
Deep Silver
Rollspel
320:-

Mage Knight: Apocalypse – ett fattigmans WoW
Klassisk hack’n slash i skön inramning, där du tar rollen som en av fem hjältar. Välj mellan en lönnmördande vampyr, en eldklotsbesvärjande reptil, en genretypisk paladin, en skepnadsbytande amazon eller en svartkruts- och yxsvingande dvärg, i vars sällskap du ska rädda världen. Som vanligt är du det sista hoppet för mänskligheten (eller vad du nu väljer att kalla det).

Mage Knight: Apocalypse påminner på många sätt om genrens gigant, World of Warcraft, men det finns ett antal stora skillnader. Den första är självfallet frånvaron av månadsavgift, har du väl köpt spelet är det fritt fram att spela bäst du vill. Nu ska jag definitivt inte påstå att det är ett massivt onlinespel, utan snarare ett solospel med goda möjligheter till multiplayer. Du bygger upp din karaktärs förmågor, samlar utrustning och vapen, och kan helt utan uppkoppling spela igenom sagan utan inblandning av andra. Skulle du tröttna på ensamheten finns flera servrar att koppla upp sig mot, skapa egna servrar och hoppas på sällskap eller tillsammans med kompisarna själva starta ett eget spel.

Som ovan nämnts finns fem olika karaktärer att välja mellan, alla med sina egna speciella förmågor och sätt att spelas. Mycket av styrningen sker med musen, med vilken du kontrollerar både förflyttning, kamera och dina två mest använda förmågor. Under spelets gång blir din hjälte bättre och bättre och lär sig fler förmågor som du enkelt placerar i ett färdighetsfält för snabb åtkomst med tangentbordet. Förbättringen av karaktären är påtaglig, egenskaperna höjs fort ju mer du slåss och den knapphändiga ryggsäcken fylls snabbt med både nya vapen och andra karaktärsfrämjande prylar.

För att göra dina vapen och rustningar bättre kan du kombinera dem med så kallade magestones. Dessa magiska stenar finns i olika färger och kvaliteter, som ensamma eller i symbios med andra tillför bonus till dina föremål. För att försäkra sig om din stackars världsräddares överlevnad bör du också ta några sekunder för att samla växter under dina äventyr, vilka du sedan använder för att skapa allehanda brygder.

Spelvärlden är relativt begränsad. Som spelare ges du inga otroliga friheter vad gäller förflyttning och uppdrag, utan är låst vid en ganska styrd historia som linjärt leder dig vidare i hjältesagan. Det gör Mage Knight: Apocalypse tydligt och lättförståeligt, men också lite långtråkigt. Uppdrag efter uppdrag går ut på att i en nästan uppsnitslad bana slå sig igenom horder av monster, av olika svårighet och behov av taktiskt tänkande, för att slutligen möta en boss. Skulle du råka dö återuppstår du snart på så kallade save points, och kan fortsätta där du nyss befann dig utan att behöva göra om allt ytterligare en gång.

Grafiken är bra. Jag slås inte av stolen av några fantastiska miljöer, men både karaktärerna och deras animationer i t ex strid håller hög klass. Spelets cutscenes är tydliga, men relativt stela. Musiken beter sig enligt normen, med stämningshöjande stridsmusik när det blir farligt och avslappnande trubadurslingor i städerna.

Något som jag inte riktigt förstår är den för fantasygenren så stereotypa tolkningen av spelets kvinnliga karaktärer. Det bör nämnas att getingmidjor, knappt synbara ”rustningar” och tveksamma panoreringar med fokus på både uringningar och lägre placerade kroppsdelar snarare är regel än undantag. Jag tänker inte tvinga på någon min inställning till detta i innehållet, utan låter istället dig bestämma huruvida du bryr dig eller inte. Nu har du iallafall blivit varnad.

Sammanfattningsvis är Mage Knight: Apocalypse ett riktigt kul spel! För dig som gillar hack’n slash eller tröttnat på att betala månadsavgift för att bara spela sporadiskt kan jag verkligen rekommendera detta ”fattigmans World of Warcraft”!

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på Mage Knight: Apocalypse!