Paraworld
Sunflowers
299:-

Intryck: 8     Innehåll: 5   13

Jurassic Park på steroider, kryddat med nordisk mytologi
Är dinosaurier din stora passion? Har du som jag undrat hur det skulle se ut om människor levde samtidigt som dessa bestar? Tycker du att det ballaste som finns är en bepansrad T-Rex med påmonterade kanoner? Då är Paraworld spelet som kommer stilla alla dina undringar.

Välkommen till Jurassic Park på steroider kryddat med lite nordisk mytologi samt en touch av asiatisk kultur. I Paraworld transporteras du till en parallell värld där människor och dinosaurier samexisterar och där människorna har lyckats tämja dessa väldiga bestar på samma sätt som vi har tämjt dagens hästar och elefanter.

Paraworld befolkas av tre olika kulturer, Nordmännen, Sandryttarna och den asieninspirerade Drakklanen. Nordmännen påminner mycket om vikingar till utseende och byggnadsstil. De använder sig främst av stora mammutar och noshörningar, men har även tillgång till en enorm Triceraptor med en fästning på sin rygg. Sandryttarna är ett nomadfolk vars enheter är snabba och kan förflytta sig med sina mobila byggnader. De förfogar över en stor uppsättning dinosaurier allt från små till den mäktiga T-Rex. Drakklanen är den enda kulturen som förfogar över kunskapen att använda krut. Deras styrka ligger i förödande långdistanskanoner samt möjligheten att gillra ett stort antal fällor.

Paraworld är i grunden ett traditionellt RTS spel i samma anda som Rise of Nations eller Age of Empires. Man bygger en egen bas där man rekryterare arbetare som sedan samlar in resurser (mat, trä och sten) och bygger ytterligare byggnader för att producera nya trupper. För att få tillgång till bättre enheter måste man avancera till nästa epok genom att spendera en stor mängd resurser. Detta är ett mycket beprövat upplägg, men känns samtidigt något uttjatat. För att råda bot på detta har man lagt in en ytterligare resurs, dödskallar, som man får genom att man tar död på fiender. Ju starkare fiende desto mera dödskallar genererar den. Dödskallarna kan sedan användas till att köpa uppgraderingar åt ens trupper. Den andra stora användningen av dödskallarna är att öka nivån på ens enheter och hjältar. Alla enheter har en viss nivå baserat på den Epok de producerats under. Man kan öka denna nivå för att på så sätt få bättre och starkare enheter. Detta gäller speciellt ens hjältar som alla får speciella bonusegenskaper när de går upp i nivå. Dessa kan vara allt från att hjälten kan göra en specialattack till att man kan producera en helt ny enhetstyp.

För att motverka att spelaren bygger upp en stor superarmé med bara stora epok 5 dinosaurier och hjältar finns det i Paraworld en inbyggd spärr för hur många enheter man kan ha från varje epok. Detta gör att man bara kan ha en enhet från epok 5 och endast tre från epok 4. Resultatet blir att man verkligen måste bygga en balanserad armé som består av mycket blandade trupper samt att man verkligen måste fundera på vilken taktik man ska använda för att besegra fienden. Personligen tyckte jag att det var väldigt frustrerande att ha dessa begränsningar i början, men efter ett tag lär man sig hur man måste bygga upp armén för att få en bra balans.

Uppfinningsrikedomen har varit väldigt stor när det gäller designen av de enskilda enheterna. Alla större enheter består av något förhistoriskt djur med stora mängder pansar och spikar. Bland de mer udda enheterna kan nämnas en katapult monterad på en dinosaurie som istället för att lobba vanliga projektiler använder sig av dinosaurieägg som ammunition. När dessa ägg landar bakom fiendens murar kläcks äggen och ut rusar små köttätande dinosaurier som direkt börjar anfalla. Det finns även andra enheter som har förmågan att transportera trupper på sina ryggar vilket innebär att man kan bestycka dessa djur med bågskyttar för att ytterligare öka deras stridsförmåga.

Paraworld är väldigt vackert med sina mil-jöer fulla av vilt springande dinosaurier som strövar runt i flockar och betar. Enhetsdesignen är också väldigt genomarbetad och de stora tunga krigsdinosaurierna känns verkligen mäktiga. Däremot är spelupplägget ganska traditionellt och är väldigt likt många andra RTS spel, men om man brinner för stora strider med ännu större dinosaurier så är detta definitivt spelet man ska spela!

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Paraworld!

Totalt har 6 personer röstat.