Europa Universalis III
399:-
  Intryck: 7     Innehåll: 9   16

Europa Universalis III lämnar ingen besviken
Europa Universalis III är ett gediget hantverk, som vågar satsa krutet på att vara historiskt trovärdigt in i minsta detalj, samtidigt som spelbarrheten inte gått förlorad. Dessutom är bilder, grafik och musik så gedigna att det borde kunna locka alla spelare som tycker om strategispel. Kort sagt är det en lyckad uppföljare, inga gamla spelare lär bli besvikna.

En svårighet med att recensera Europa Universalis III är att veta vilka man vänder sig till. De som redan är bekanta med Paradox:s spel, och i synnerhet de som spelat Europa Universalis I & II, vill förmodligen veta mer om alla detaljer som förbättrats och förändrats. Andra, som gått förbi deras spel, kanske på grund av det något komplexa eller o-flashiga intryck de ger, vill kanske ha en mer övergripande bild. Jag antar att den förstnämnda gruppen lätt kan ta reda på, eller antagligen redan har gjort, det de vill veta via andra kanaler, för att lista alla förändringar skulle kräva flera sidor i anspråk. Jag kan bara kort säga, att Europa Universalis III är ytterligare ett steg i rätt riktning.

Många spel på marknaden tycks lägga sitt krut på att det ska vara snyggt, låta bra och ha en tydlig och bra spelmekanik. Är det i en historisk sättning är det främst för att ge atmosfär, samt för att plocka in mer eller mindre realistiska detaljer, som underordnas den övergripande spelidén. Inget fel med det – det finns många sådana spel som är mycket underhållande. I Euro-pa Universalis III däremot, får man snarare känslan att man utgått från en modell där man frågat sig, ”Hur såg världen ut mellan 1453-1789, och vad var det som formade den och drev den framåt? Och kan man göra ett spel av det?” Därefter har man skalat av vissa saker och balanserat andra för att göra det spelbart och underhållande.

I Europa Universalis III kan man välja att spela vilken nation som helst i världen. Fokus ligger såklart på Europa eftersom det historiskt var en period då Europas länder tog steget ur medeltiden och in i en front-position i fråga om teknologi, idéer och reformer. Spelidén är att styra ett land och göra det så framgångsrikt som möjligt. Målet med spelet påminner faktiskt lite om rollspel, eftersom det egentligen inte finns några givna mål – de sätts snarare av spelaren själv. Väljer man att spela en liten svag nation, kan man ha som mål att överleva och kanske till och med förbättra sin position under de århundraden som spelet pågår. Tar man ett land med medelgoda förutsättningar, som t ex Sverige, kan målet vara att skapa en stormakt. Väljer man en given stormakt, som Frankrike, kan målet vara att bli världens mäktigaste nation vid spelets slut. Det är med andra ord vägen, och inte målet, som är spelets stora underhållningsvärde.

Det finns ingen gräddfil att glida fram längs i spelet. Problem dyker upp och beslut måste fattas med både lång- och kortsiktiga konsekvenser. Som härskare över ett land har du tillgång till statskassan, som främst fylls på via skatter. Dessa pengar ska fördelas på en mängd olika saker –teknologi, nya arméer, underhåll av dessa, flotta, rådgivare, mutor, spioner, handelsmän, befordringar, byggnader... När en balans i budgeten har satts till belåtenhet finns diplomatiska åtaganden, som t ex att knyta allianser, ordna blodsband via giftermål eller provocera en granne. Därutöver finns en mängd andra saker att hålla reda på, som t ex hur nöjd befolkningen är, hur statusen är på arméerna, hur långt byggandet har kommit, vilket politiskt/religiöst klimat som råder... Det finns också så kallade ”Nationella idéer” som delas ut allteftersom landet utvecklas. Dessa kan t ex innebära ett försprång inom krigande eller byråkrati. Lägg också till olika slumpmässiga ”Händelser”, som t ex ”Bildandet av Hansan”, där beslut måste tas. Börjar det låta som att det finns saker att hålla reda på?

Det fina med Europa Universalis III är, att trots all information och allt som måste göras, är det mesta helt logiskt och naturligt. Dessutom har man slipat gränssnittet, vilket numera rör sig i en 3D-miljö, för att det ska bli så behjälpligt som möjligt. Och de har lyckats bra – efter en kort stunds förvirring och beslutsångest faller det mesta på plats. Visst, det är mycket att hålla reda på, men Pause-knappen finns där för att man i lugn och ro ska kunna ta sina beslut och titta igenom allt i sin egen takt.

Sammanfattningsvis kan sägas att Europa Universalis III lyckats som uppföljare. Jag tror knappast att spelare med erfarenhet från de tidigare spelen blir besvikna. Frågan är om det kan locka en ny publik? Kanske, för bilder, musik och grafik ger på det hela taget ett lite gedignare intryck, vilket kan ge det större uppmärksamhet både på hyllor och i media... för spelet som sådant tål verkligen en närmare granskning.

Text: Mikael Hermansson

Sätt ditt eget betyg på Europa Universalis III!

Totalt har 15 personer röstat.