Warhammer - Mark of Chaos
Black Hole Entertainment
349:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Mörk realtidsstrategi med fokus på strid
Warhammer: Mark of Chaos är ett mörkt realtidsstrategispel med totalt fokus på strid och taktik. Spelet innehåller två kampanjdelar; antingen tar du rollen som Stefan von Kessel för att bekämpa ondskans makter, eller som kaoskämpen Thorgar på uppdrag från gudarna för att förstöra mänskligheten. Kampanjerna är linjära, med mycket små val att anpassa din framfart.

Däremot följer de trupper du samlat på dig under resan med dig, och de är nödvändiga att hushålla med – några möjligheter att själv bygga upp armén finns inte här.

Styrningen sker på typiskt klickvis, där du likt de flesta andra spel i samma genre markerar trupper, förflyttar dem och beordrar de stackars satarna att springa in i döden. Vänta dig inga dramatiska slag dock, striderna är självgående och ganska händelselösa och trupperna av sten-sax-påsetyp. Det hela blir relativt tråkigt och smått, utan egentliga möjligheter att agera storslagen strateg.

Självklart finns hjälteenheter, som under spelets gång utvecklas till riktiga mördarmaskiner. Anslut dem till dina andra trupper för att stötta småfolket, eller använd dem själv. Ju bättre hjältarna blir, desto fler och starkare förmågor ges de. Ett användningsområde är att duellera med motståndarnas hjältar, vilket skapar en sluten strid dem emellan där ingen annan kan inkräkta.

Bortsett från kampanjerna finns också ett multiplayerläge där du med egenhändigt skapad armé strider över Internet. Din armé sätts samman från en uppsjö enheter, vilka du individuellt kan välja utseende på, ”måla” och utveckla förmågor på. De actionsugna spelarna kommer kanske inte uppskatta denna del, men ni gamla figurspelare kan antagligen känna igen er.

Warhammer: Mark of Chaos har tre svårighetsnivåer, vilka successivt gör spelet mer utmanande. Åsikterna går isär huruvida det är för lätt eller för svårt, men på svåraste nivån har du att i alla fall en ordentlig nöt att knäcka.

Som nämnts ovan är spelvärlden mörk och smått deprimerande och apokalyptisk. Färgerna går mycket i brunt och svart, och är stämningsfullt sammanlänkat med spelets tema. Över lag håller grafiken hög kvalitet, även om striderna som sagt kunde ha varit mer underhållande animationsmässigt. Den höga standarden på figurer kräver en hel del av datorn, framförallt då slagfälten fylls av stora mängder trupper. Visst, det går att dra ner kvaliteten för att öka spelbarheten, men de långa laddningstiderna kommer du inte ifrån ändå.

Är du ett fan av Warhammer har du förmodligen större utbyte av Warhammer: Mark of Chaos än vad vanliga strategispelare har, då det i alla fall på vissa sätt knyter an till figurspelet. Det är ett helt ok realtidsstrategispel, men inget som på något sätt sticker ut.

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på Warhammer - Mark of Chaos!

Totalt har 11 personer röstat.