Empire at War - Expansion
Petroglyph
Activision
279:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Detta är den första expansion som släppts till strategispelet Star Wars Empire at War. Den skiljer sig från vad man kan förvänta sig av en standardexpansion. När många tillverkare nöjer sig med att introducera nya enheter och nya kartor så har utvecklarna på Petroglyph gått steget längre och introducerar i Star Wars Empire at War: Forces of Corruption helt nya spelelement som kraftigt förändrar spelupplevelsen.

Som namnet antyder får vi i Empire at War: Forces of Corruption stifta bekantskap med den korrumperade delen av galaxen. Under näsan på Imperiet och Rebellerna opererar olika kriminella nätverk som försörjer sig genom att kidnappa stjäla och korrumpera olika planeter. Det är just en sådan organisation vi som spelare nu får möjlighet att bygga och kontrollera.

Att spela som kriminell skiljer sig på flera avseenden från att spela som rebell eller Imperiet. Den största förändringen är att man nu kan utföra olika dolda uppdrag på planeterna som inte syftar till att ta över planeten utan leder till att planeten blir korrumperad. Självklart kan man välja vilken typ av korruption man vill utsätta planeten för. Det kan handla om att man stjäl pengar från planeten eller att man utsätter all trafik som passerar planeten för pirataktiviteter. Utöver att de korrumperade planeterna genererar pengar till den kriminelle spelaren ger de också en bonus för den fraktion som äger planeten. Själva ägandet av planeten påverkas alltså inte av korruption. Både Imperiet och rebellerna kan avlägsna korruptionen från sina egna planeter genom att skicka dit speciella enheter, men då förlorar de även de speciella bonusar som korruptionen ger dem.

Korumperade planeter låter också den kriminella spelaren undvika rymdstrider genom att muta sig igenom dessa system. Detta leder till att den kriminella sidans styrkor kan slå till djupt inne de andra sidornas kontrollsfärer och på så sätt skapa stor oreda. Denna överraskningstaktik behövs, då den kriminella sidan har en kraftigt begränsad militär makt. Till en början får man förlita sig på gammal teknologi som är klart underlägsen det Imperiet och rebellerna förfogar över. Senare i spelet jämnas denna obalans ut genom att den kriminella sidan har möjlighet att köpa stulen teknologi från de bägge sidorna.

Star Wars Empire at War: Forces of Corruption introducerar en hel del nya enheter och det märks att utvecklarna fått relativt fria händer att designa den teknik en tänkt kriminell organisation skulle kunna förfoga over i Star Wars universat. Man har nu tillgång till droider från de tre första filmerna samt Ewoktränare, mm. Ewoktränaren har till uppgift att spänna fast en bomb på en Ewok och skicka den mot fienden så att den detonerar. Denna process är förvånansvärt kul att bevittna.

Markstriderna har fått sig en mindre omarbetning med införandet av bunkrar för att skydda marktrupper samt mobila plattformar som används för att bygga olika typer av försvarsbyggnader. Tyvärr räcker det inte och markstriderna förblir något av en besvikelse med få möjligheter till någon riktig strategi. Flest tunga trupper vinner, trist.

Flerspelarläget har även det blivit betydligt mer intressant då man nu kan spela tre personer samtidigt. Detta komplicerar kraftigt den taktiska situationen för Imperiet och rebellerna, man tjänar ju på att låta det kriminella nätverket breda ut sig samtidigt som man måste se till att det inte växer sig så starkt att det blir ett hot. Det finns även ett nytt läge där två spelare kan spela mot varandra med samma fraktion. Så nu finns det inga ursäkter kvar för ens vänner när man besegrat dem.

Något som utvecklarna inte lagt någon större möda på att förbättra är det sedan tidigare dåliga användargränssnittet i galaxvyn. Man tvingas t ex själv hålla reda på de bonusar ens planeter genererar med hjälp av papper och penna. Det saknas även en bra sammanfattning över det ekonomiska läget.

För de av er som är inbitna Star Wars fans och för er som älskade den ursprungliga versionen av Star Wars Empire at War är Forces of Corruption ett givet val. För alla övriga skulle jag säga att det nästan är värt att köpa expansionen för att se de exploderade ewokerna.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Empire at War - Expansion!

Totalt har 4 personer röstat.