Mindless Gaming
En Garde!
320
348:-

Intryck: 3     Innehåll: 4   7

en gammal klassiker har fått nytt liv och mer världsbeskrivning

Jag älskar historiska rollspel. Att träda in i en annan historieperiod och levandegöra ett annat sätt att se på världen är för mig mer spännande än att spela i vilken fantasyvärld som helst. Ju mer research man gör, desto mer inser man att vår egen historia är långt mer fascinerande än vad någon kan fantisera ihop. Det var alltså med stor förväntan jag såg fram emot nyutgåvan av det relativt okända svenska rollspelet En Garde! – ett historiskt rollspel som på många sätt var en produkt av sin tid (1980-talet) skulle nu fräschas upp och moderniseras för 2000-talet! Tyvärr uppfylldes inte mina förhoppningar. Nya En Garde! är en besvikelse på de flesta punkter.

Den största besvikelsen är att nya En Garde! helt enkelt knappt har uppdaterats alls. Regelmotorn är samma klumpiga proto-Kult-system som originalet, komplett med långa skade- och vapentabeller av det slag som var typiskt på 1980-talet. Faktum är att inte ens spelexemplen verkar ha uppdaterats, såvitt jag kan se är de exakt desamma som de var i originalupplagan. Men mer om reglerna senare.

Det som trots allt har uppdaterats är världsbeskrivningen, något som spelskaparna i alla fall insett är A och O när det gäller historiska rollspel. Istället för den tunna och knapphändiga världsbeskrivning man fick i första upplagan har nu dryga hundratalet sidor världsbeskrivning lagts till, och den spänner över allt från vardagsliv till sjöröveri. Det är också i detta avsnitt man hittar de bästa sakerna med nya En Garde!, även om världsbeskrivningen är långt ifrån problemfri.

För det första är världsbeskrivningen konstigt organiserad, vilket gör det svårt att hitta eftersom dispositionen är så ointuitiv – kapitlet om världen inleds med avsnitt om förflyttning, sjöfart och pirater, medan den allmänna översikten av hur världen ser ut mellan 1650-1750 kommer först på slutet. Dessutom blandas världsbeskrivning med regler hej vilt utan ens något försök till övergripande organisering: könssjukdomar kan man läsa om i kapitlet Familjeliv, inte som man skulle kunna tro i kapitlet om Sjukdomar, för att nu bara ta ett exempel. Författarna verkar ha skrivit materialet i den ordning det fallit dem in istället för att tänka på hur och i vilken ordning saker presenteras. Trots den stora mängd information man serveras med är det paradoxalt nog svårt att sätta sig in i spelvärlden, eftersom världsbeskrivningen hoppar från område till område och staplar faktum på faktum på bekostnad av den övergripande strukturen.

Rent innehållsmässigt är världsbeskrivningen överlag OK och välresearchad. Något som jag själv är svag för och som jag tycker är tillatalande är att man lagt relativt mycket utrymme på att beskriva vardagsliv (vad man åt, hur man klädde sig etc), vilket är något som verkligen bidrar till spelkänslan. Något som alltid brukar efterfrågas i historiska rollspel är också information om brott, straff, rättsystem och polisväsende (rollpersoner har en tendens att hamna i trubbel med lagen, jag vet inte varför) och det har man tänkt på här – även om man inte direkt tar hänsyn till att det såg olika ut i olika länder.

Det är också lite si och så med världsbeskrivningens anpassning till praktiskt spelande. Ibland blir beskrivningarna inte stort mer än upprapande av fakta och man letar förgäves efter uppslag hur man ska använda detta i spel – lite mer ”hooks” för både spelare och spelledare hade varit önskvärt. Stycket om kyrka och religion är långt men innehåller inga direkta äventyrsuppslag eller speltips alls, vilket såklart är synd med tanke på vilken viktig roll kyrkan spelade under tidsperioden. Då är kapitlet om pirater bättre, eftersom det faktiskt innehåller (lite) praktiska tips på hur man kan integrera pirater och sjöröveri i sin kampanj – sådant hade man velat se i alla kapitel. Som det är nu presenterar En Garde! en ganska vag vision om hur man egentligen ska spela spelet, vilken typ av äventyr man kan råka ut för o s v. Äventyret i regelboken fyller en del av den luckan men konkreta, utvecklade tips på vad för slags kampanjer man kan spela saknas (nej, de mycket allmängiltiga spelledartipsen på s 291-293 räknas inte).

Reglerna är det inte så mycket att orda om eftersom de är exakt samma som i första, nu 19 år gamla upplagan. Det är fortfarande slå under färdighet med 1T20, fördelar & nackdelar, färdigheter där nästan alla på ett eller annat sätt är baserade på grundegenskapen EGO (hett tips: skaffa högt värde i EGO), samt ett stridssystem som kräver mycket bokföring (av skada, av utmattningspoäng etc). I det sistnämnda fallet (strid) finns det i alla fall ett stycke om förenklade stridsregler, men ironin är såklart att om man moderniserat systemet på ett genomtänkt sätt så hade man inte behövt ett stycke om förenklade stridsregler.

Formgivningen och utseendet, slutligen, är tyvärr under all kritik. Jag vet såklart att alla spelskapare i Sverige idag inte har samma resurser som Järnringen eller Riotminds (som, bör det framhållas, inte heller är direkt stenrika), men alla existerar på samma marknad och som recensent (och konsument!) måste man jämföra med vad som finns på marknaden. Typografin i En Garde! är ändamålsenlig men tråkig, vilket sänker läsupplevelsen ordentligt och innehåller dessutom en del missar som gör texten mer svårläst: man markerar nytt stycke med blankrad istället för indrag och man envisas med svårlästa anfanger i rubrikerna, för att ta ett par exempel. Illustrationerna är dock värre än typografin. Kort sagt kan man i ett rollspel som säljs för pengar år 2007 inte ha illustrationer som ser ut så här. Jämför man med vilket annat svenskt rollspel som helst blir detta extremt tydligt. I ett bra rollspel är illustrationer stämningsskapande, i En Garde! är de stämningsdödande. Min rekommendation: köp bara En Garde! om du var en extrem fan av gamla upplagan. Om du är intresserad av att pröva på ett nytt svenskt rollspel finns det många som är bättre.

Text: Henrik Örnebring

Sätt ditt eget betyg på En Garde!!

Totalt har 36 personer röstat.