Etherscope
Goodman Games
OGL
288
298:-
  Intryck: 7     Innehåll: 10   17

Att säga att Etherscope passar mig som handen i handsken är inte alls att överdriva. Herrarna Nigel McClelland och Ben Redmond har skapat den för mig ultimata spelvärlden med sitt alldeles excellenta rollspel Etherscope.

Etherscope utspelar sig i ett viktorianskt 1980-tal med starka influenser av steampunk. Det är ett klassindelat, rasistiskt och kluvet Europa man hamnar i när man börjar läsa, och till skillnad från andra viktorianaspel har författarna inte nöjt sig med att stanna på 1800-talet, utan har skapat en alternativ historia och därmed ett Europa som ligger långt ifrån det 80-tal jag själv växte upp i. Det är en ny och detaljerad värld att upptäcka, där de tre stormakterna Storbritannien, de Förenta Staterna och Tysklands Nya Rike politiskt försöker underminera varandra. Som att detta inte räckte för att få mig att hoppa jämfota av glädje finns det även en parallell dimension till verkligheten, nämligen etern. Den här parallella dimensionen tillåter rollpersonerna att transportera sig från sin ofta eländiga verklighet in i en virtuell värld där nöjesstäder ligger sida vid sida om militära och industriella kunskapsdomäner. För den som letar efter ett lite mer fantastiskt inslag är världen också befolkad med ättlingar till det sedan länge undergångna Lemurien. Faktum är att etern huserar samma varelser som en gång fick det legendariska kungariket att gå under. De sover, men håller på att vakna av mänsklighetens aktiviteter i deras dimension. Om den aspekten inte är nog har Storbritannien även givit sig in i rasbiologi som en följd av en blodig revolution av den brittiska arbetarklassen. Samtliga revolutionärer sköts ner, och för att åtgärda bristen på arbetare skapade man tre nya hybridraser - människor med hund-, rått- och häst DNA. Samtliga raser, inklusive lemurier, kan spelas av spelarna.

Runt de här två verkligheterna, en konfliktfylld, klassindelad och industrialistisk värld och en virtuell eter, har McClelland och Redmond byggt ett fantastiskt koncept. Det är mycket att ta in när man läser, och ibland känns boken nästan tung att ta sig igenom. Det är dock välskrivet och ger mycket inspiration till spelledaren. De många konflikterna är en bra grund att stå på för att skapa äventyr, och det ger utrymme att undersöka många olika typer av berättelser. Man kan bygga både samhällskritiska epos och arkeologiska upptäcktsfärder beroende på vilken utgångspunkt man väljer. Den stabila bakgrunden gör att jag som spelledare och spelare har ett stadigt underlag att börja äventyra ifrån. Nackdelen är att man kan behöva gå igenom världen med spelarna innan man kan sätta igång att kampanja, eftersom det finns mycket nytt och mycket historia att ta del av.

Reglerna då? Etherscope bygger på Open Game License och har du spelat ett OGL spel så känner du definitivt igen dig i regeluppsättningen. Skillnaden ligger i bland an-nat klasserna, som är nya och anpassade efter spelvärlden. Man har också valt att lägga tonvikt på rollpersonens sociala ställning. Spelet är som tidigare nämnts starkt påverkat av ett tydligt avgränsat klassamhälle, och det tar sig regelmässigt uttryck med socialt inflytande. Det finns åtskilliga mindre skillnader från grundsystemet, men de ovanstående är de största förändringarna. De nytillagda reglerna är hyfsat välbalanserade, och de är framförallt väl genomtänkta tillägg som passar spelvärlden. Det tar ett tag att skapa sig en rollperson, men när det väl är gjort har man ofta en nyanserad och trots klasserna ganska individuell rollperson att börja spela med. Reglerna, bör man kanske tillägga, är inte främsta skälet att köpa Etherscope.

Själva boken ligger på 288 sidor, och är fullpackad med text. Den är vällayoutad, men lider lite av platsbrist. Det är inte många illustrationer, men de som finns är av god kvalitet. Det märks att innehåll går före flashiga uppslag och det får mig bara att älska boken ännu mer, även om den tätt packade texten kan vara lite svårläst. Det här är ingen soffbordsbok som man skall ha framme och låta gästerna bläddra i. Det här är ett hardcore steampunkrollspel. Min avslutande rekommendation blir därför som följer: älskar du böcker som The Difference Engine, Pattern Recognition och Vurt är det här ett spel för dig. Kastar du dig glatt i soffan med Dark City, Thirteenth Floor och Strange Days till sällskap skall du definitivt köpa det här rollspelet. Letar du efter något lättsamt spel med tydliga gränser mellan gott och ont kanske du skall välja något annat.

Sätt ditt eget betyg på Etherscope!

Intryck 6,5
Innehåll 4