Katres gåtor
Neogames
Eon
48
179:-

Intryck: 7     Innehåll: 5   12

Kartres gåtor är ett äventyr till Eon och del två av fem i kampanjen Sylfens vrede. Även om det är tänkt att vara självständigt så fungerar det sannolikt bäst som en direkt fortsättning på det föregåendet äventyret i serien, Diamantäpplet. Det är ett relativt kort äventyr på 48 sidor där fem sidor består av kartor, handouts eller värden på spelledarpersoner. Omslaget är rätt mörkt och otydligt, men illustrationerna inne i äventyret är desto bättre och håller hög klass. Språket är genomgående bra om än lite torftigt.

Äventyret tar sin början i Västmarks huvudstad Rampor, fortsätter till en utgrävning av ruinstaden Vazago för att sluta i ett isolerat kloster. Episoden på klostret får mest utrymme och innehåller störst frihet för spelarna medan de inledande delarna är ganska linjära och rälsade. Äventyret är inte svårt för rollpersonerna även om det kan bjuda på en del klurande för spelarna. De strider som finns går för det mesta att undvika eller vinna även utan rollpersoner som är skickliga stridsmän. Det är ett kort äventyr även om det är klurigt att förutse hur lång tid det tar att spela mer fria och tidsobundna scenarion som det i klostret. En inspirationskälla är Erik Granströms Svavelvinter-kampanj och nog finns det storslagna och episka ambitioner med profetior, drömvisioner och mörka hemligheter. Det finns också flera intressanta spännande spelledarpersoner. Det som saknas är utrymme att utveckla all potential. Äventyret blir rumphugget och får aldrig möjlighet att blomma ut ordentligt. För mycket hastas igenom och för många intressanta miljöer passerar bara förbi i hastig revy.

Jag gillar fria miljöer, som den i klostret, där händelseutvecklingen till stor del beror på hur rollpersonerna agerar. Det är synd att inte hela äventyret innehåller mer av den friheten. Rampor och Vazago tillför lite och verkar mest vara genomfartsplatser till klostret där så mycket händer att inte allt förklaras ordentligt, även om mer information utlovas i nästa del av Sylfens vrede.

Text: Andreas Williamsson

Sätt ditt eget betyg på Katres gåtor!

Totalt har 11 personer röstat.