Warhammer Fantasy Roleplay
Green Ronin
WFRP
256
358:-

Intryck: 5     Innehåll: 9   14

En bra recension bör vara objektiv och saklig och i största allmänhet ge läsaren så god information att hon eller han kan avgöra om produkten är värd att lägga sina surt förvärvade slantar på. Med detta i tankarna vill jag börja med att infoga en rejäl brasklapp till alla läsare: detta är ingen bra recension! I mina ögon var WFRP tveklöst det bästa fantasyspel som gavs ut under åttiotalet, kanske det bästa rollspel som årtiondet producerade över huvud taget – så objektivitet kommer inte att bli den här recensionens starkaste sida. När Green Ronin Publishing (i samarbete med Games Workshops Black Industries) nu återuppväckt rollspelet nästan tjugo år efter att det först såg dagens ljus handlar det för mig mest om att se om arvet förvaltats på ett bra sätt.

WFRP i korthet
WFRP är ett rollspel som utspelar sig i Games Workshops warhammervärld. Samma mörka, kaosansatta, dekadenta, krigshärjade och vitala värld som producerat myriader av miniatyrer i Warhammer Fantasy Battle ger dig här möjligheten att söka äventyr i Old Worlds alla hörn. Nobla riddare i skinande rustningar lyser med undantag för en och annan stroppig Bretonnian på avvägar med sin frånvaro. Halvsjaskiga och moraliskt fritänkande slagskämpar med förhandlingsbara lojaliteter är det däremot gott om. I WFRP gör alla vad som krävs för att överleva och i en värld där man aldrig riktigt kan veta vem som är vän eller fiende har man inte råd att vara allt för naiv eller ha allt för höga ideal. Centralt för spelets stämning är den renässansmiljö som skiljer det från så många andra fantasyspel. Detta innebär snyggare kläder, förekomsten av enklare krutvapen och en överhängande känsla av pågående förändring. Centralt för spelets system är den omfattande mängden yrken och karriärer karaktärerna kan ägna sig åt och den lätthet med vilken spelarna byter karriärer för att tillgodogöra sig de fördelar och kunskaper som dessa för med sig. Stridssystemet är snabbspelat men ändå uttrycksfullt och ger självklart oändligt med stöd till de som gillar att sköta strider med hjälp av tennfigurer.

Den nya upplagan vid första anblicken
När man bläddrar i nya upplagan av WFRP är det som om tiden stått stilla. Inte sedan 1986 då spelet kom ut utan snarare sedan mitten av nittiotalet då grafiker och layoutare gavs ökade möjligheter att använda färg, utan att egentligen veta hur de skulle hantera denna nya, främmande kraft. Nya WFRP är grällt och färgglatt, tryckt i någon form av imiterat pergamentgult papper, nerlusat med små faktarutor i andra färgnyanser samt omgärdat av en hiskelig ram som aldrig borde fått se dagens ljus. Layoutmässigt är spelet ett fyrverkeri i olika textstorlekar, kursiveringar och fetstilar – gärna på en och samma gång. En fullskriven, oillustrerad sida med fem-sex punkters storlek är inte heller något de räds. Nej, kaos korrumperande kraft har sannerligen slagit klorna i Green Ronins grafiker. Vidare konstaterar man snabbt att spelet förlorat en si sådär hundra sidor jämte originalet, men då Green Ronin har offentliggjort att man tänker stödja spelet med åtta supplement om året är det väl inte så konstigt att vissa delar lyfts bort ur originalreglerna för att återkomma i utökad form som faktaböcker längre fram.

Innehållet
Innehållsmässigt är det faktiskt inte så mycket som förändrats. Färdighetssystemet har förminskats och förtydligats något jämte originalet (Bra) och det centrala yrkes- och karriärssystemet har både utökats och balanserats (Bra). Stridssystemet som, något kaotiskt, alltid varit en av WFRPs styrkor, har nu formaliserats något. Jag vågar inte säga huruvida det nya, något striktare, systemet är en förbättring eller inte förrän jag spelat spelet ytterligare, men jag drar mig till minnes att vi alltid lätt modifierade originalets stridssystem efter våra egna önskemål när det begav sig (kanske var det därför vi tyckte att det var bra?) och jag har svårt att tro att kreativa spelare och spelledare inte kommer att lika lätt kunna göra samma sak nu. Magisystemet har gjorts om ganska mycket och i är i mina ögon nu mer likt figurspelet WFB än vad det var tidigare, utan att för den sakens skull vara samma sak. Det har definitivt blivit farligare att handskas med magi och i en värld där stora krafter alltid medför stora faror tycker jag att detta är rätt väg att gå (Bra).

Sammanfattning
Green Ronin har handskats varsamt med min ungdoms favoritspel. De har behållit det som gjorde spelet så speciellt och gav det dess nerv samtidigt som de utnyttjat de sista årtiondenas samlade erfarenheter till att rätta till många av de små underligheter som originalet bar på. Att de sedan paketerat allt detta i ett ganska grällt och spretigt paket har jag inga problem med att överse med. Jag öppnar följaktligen plånboken och frigör en hyllmeter till i arbetsrummet i väntan på en uppsjö av supplement.

Text: Jaquel ”Schakalen” Elsessrieth alias Christoffer Krämer (vad kan jag säga, jag var ung…)

Sätt ditt eget betyg på Warhammer Fantasy Roleplay!

Totalt har 63 personer röstat.