Tome of corruption
Black Industries
WFRP
256
358:-

Ingen upplaga av WFRP är komplett utan ett chaos-supplement och i slutet av 2006 levererade Green Ronin ett sådant. Det tog ett litet tag men Tome of Corruption: Secrets from the Realms of Chaos är ett monster till supplement. De 256 fyrfärgsintensiva sidorna, sprängfyllda med allt som har med chaos att göra, är en noggrann sammanställning och omarbetning av nästan allt som Games Workshop producerat om chaos, både i text och bild. Med blinkningar har man återanvänt gamla titlar som The lost and the damned och Slaves to darkness som kapitelnamn och någon originalillustration från John Blanche dyker upp i marginalerna. Mycket i boken är dock nytt och ordet ambitiöst är en passande totalbeskrivning.

Som läsupplevelse har Tomes of Corruption sin definitiva begränsning och att läsa den från pärm till pärm är som att sätta i sig tio kilo lösgodis; exceptionellt smaskigt men alldeles, alldeles för mycket i längden. Som uppslags- och referensverk är boken dock oslagbar. I korthet kan man säga så här: om man som spelledare vill skapa väl underbyggda motståndare och kulter kopplade till chaos finns här allt man behöver. Likaså är boken utan luckor om spelarna själva skall spela chaos. Lockelsen, kulterna, initiationsriterna, mutationerna, belöningarna, karriärerna, vapnen, demoner-na, magin, monstren och allt annat förklaras utförligt med många grälla bilder och tabeller som stöd. Vad jag saknar är en djupare beskrivning av mötet mellan chaos och vanliga människor i the old world. Jag gissar att de flesta spelledare inte fyller sina äventyr och kampanjer med besök i chaos ödeland eller med arméer av demoner svingandes magiska vapen utan mest låter sina spelare komma i kontakt med chaos som ett krypande, delvis osynligt hot runt omkring dem. Jag hade gladeligen offrat 16 sidor mutationstabeller för mer tankar kring detta. Men, denna begränsade invändning gör mycket litet för att ändra det faktum att Tomes är lika välgjord som nödvändig.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Tome of corruption!

Totalt har 7 personer röstat.