Axis & Allies: Battle of the Bulge
Avalon Hill
2
3-4 timmar
518:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Jag har aldrig gillat Axis & Allies, varken originalet eller de varianter jag provat. Mot den bakgrunden var det med viss skepsis jag tog mig an den senaste inkarnationen, Battle of the Bulge. Som namnet antyder handlar spelet om den omfattande attack mot Ardennerna Tyskland genomförde mot slutet av andra världskriget. Kan du göra ett bättre jobb som anfallare eller försvarare?

Det dröjde inte många minuter innan jag insåg att spelet inte hade mycket mer än namnet gemensamt med Axis & Allies. Spelpjäserna i plast är nästan desamma men stridssystemet – grunden i Axis & Allies – är helt borta. Istället slår man för varje enhet ett antal tolvsidiga tärnigar där ett resultat mellan ett och sex innebär en träff och samtidigt avgör vilken typ av motståndarenhet som träffats. En sådan detalj som att man använt den underutnyttjade t-tolvan gjorde att jag genast blev mer positiv. Även i övrigt är spelets komponenter välgjorda, men då vi på senare år sett en markant ökning av komponentkvalitén hos brädspel så är det inget jag blev jätteimponerad av.

Asymmetrisk start

De två spelarna har mycket olika lägen i spelets början. Tyskland börjar med stora styrkor vid fronten i spelplanens ena ytterkant. De allierades försvar ser minst sagt tunnt ut. På åtta runder gäller det för tyskarna att göra ett anfall som är mer framgångsrikt än vad det var i verkligheten. I början är det enkelt men de allierade får in större förstärkningar vilket gör att det blir svårare och svårare att ta ny mark. Från och med den fjärde rundan blir också vädret bra nog för att flyg ska kunna sättas in och även här är Tyskland i underläge.

En viktig del av reglerna är de som behandlar transporter. För att kunna anfalla behöver trupperna spendera supportmarkörer. Dessa fraktas fram till fronten av lastbilar som även kan transportera förstärkningar. Eftersom tyskarna hela tiden rycker fram kommer de få kämpa för att hela tiden flytta med sig dessa markörer. De allierade har det enklare men samtidigt riskerar de att få sina resurser erövrade när de retirerar. Och retirera är något som de kommer att göra gång på gång, sällan som ett frivilligt val utan styrda av reglerna. Att ta tillbaka mark är mycket svårt, för försvararna gäller det att hålla ut så länge som möjligt och retirera på ett taktiskt sätt.

Historiska detaljer

En detalj de historiskt intresserade kommer att gilla är att spelet försöker vara korrekt så långt det går. Alla trupper är namngivna och brittiska enheter har en annan färg än de amerikanska trots att det inte är någon regelmässig skillnad på dem. Det finns också en karta i regelboken som visar hur den verkliga spelplanen ska se ut ifall spelet slutar som verkligheten. Är man ointresserad är det bara att ignorera, det stör inte spelet. Battle of the Bulge är inte något realistiskt krigsspel av den gamla skolan utan relativt snabbt och turbaserat. Du kommer slå massor av tärnigar och svära eller jubla beroende på vad de visar. Jämfört med det vanliga Axis & Allies är det mer avancerat men inget problem för de som gillar den här typen av krigsspel.

Jag gillar Axis & Allies: Battle of the Bulge även om det inte hamnar på min topplista. Man har lyckats få en känsla av realism i ett enkelt regelsystem. Spelet riskerar inte att dra ut på tiden obegränsat, det gäller att uttnyttja varje runda för efter den åttonde är det alltid slut. Balansen var bra och jag tror inte att det avgörs under de första rundorna speciellt ofta. Något som kan vara en nackdel är att uppställningen är ganska statisk vilket kanske kan göra spelet enformigt efter när man spelat många gånger. Visst finns det möjlighet till variation men inte så mycket som många andra spel.

Gillar du Axis & Allies är Battle of the Bulge tillräckligt annorlunda men av samma stil för att det absolut ska vara värt att prova. Om du som jag tyckt att det spelet lämnat en del att önska ska du inte förkasta den här versionen. Spelet har det lilla extra som kanske även får dig att uppskatta ett parti.

Sätt ditt eget betyg på Axis & Allies: Battle of the Bulge!

Intryck 9
Innehåll 8,5