Star Wars Starship Battles

Starter 360 kr - 10 skepp, Booster 175 kr - 7 skepp

Intryck: 9     Innehåll: 5   14

Starship Battles (SSB) är en rymdskeppsvariant av figurspelet Star Wars Miniatures (SWM). Spelarna sätter ihop varsin rymdflotta och sedan är det bara att flyga och skjuta allt vad vingarna håller.

Startlådan innehåller karta och annat nödvändigt för att kunna spela samt tio skepp, däribland spelets två största skepp (Executor och Viscount). Setet utgörs av 60 skepp uppdelade i Light side och Dark side. Skeppen är av fyra skeppstyper – från fighters (till exempel X-wing) och medelstora skepp (till exempel Millennium Falcon) till stora skepp (Star Destroyer) och superstora skepp (Super Star Destroyer). Skeppen är inte skalenliga (vilket hade varit en omöjlighet, en Super Star Destroyer är 19 km lång medan en TIE Fighter bara är 6 m) utan istället representerar storleken på skeppet en av de fyra skeppstyperna.

Spelet innehåller skepp från tre olika eror och figurerna är riktigt välgjorda. Att skeppen är små innebär att detaljerna hamnat på en lämpligt enkel nivå – allt ser bra ut även på nära håll och skulpteringsmissarna är få.

Reglerna då? Till skillnad från Star Wars Miniatures är det tänkt att man ska spela sida mot sida istället för faction mot faction (i Starship Battles finns heller inga Fringe). Det innebär att Trade Federationskepp kan möte enorma Mon Calamariskepp och att Luke kan köra dogfights med sin X-wing mot Separatisternas droidskepp. Jag hade gärna sett en uppdelning i factions, även om det hade inneburit spel i endast en era.

Reglerna påminner mycket om Star Wars Miniatures, men det finns ett par skillnader. Istället för att som i Star Wars Miniatures aktivera två figurer åt gången aktiveras här hela flottan i olika handlingsfaser. Först sker förflyttning, sedan sker attacker och efter det verkställs skador. I rymden finns ingenstans att gömma sig vilket innebär att alla skepp alltid har fri sikt. En annan viktig skillnad är att i Starship Battles har skeppen olika försvarsvärden på olika sidor, det vill säga att det gäller att undvika att vända ”fel” sidor mot motståndarens skepp. Alla statcards har stats på båda sidorna och när ett skepp tagit en viss skada vänder man kortet och fortsätter spela med reducerade stats. Alla skepp börjar på kartan utom fighters som måste börja ombord på större skepp. Det finns även Command-poäng som kan användas för att ge de egna skeppen olika fördelar under begränsad tid.

Hur är då Starship Battles att spela? Ganska snabbspelat och utmanande på ett helt annat sätt än Star Wars Miniatures. Ibland känns det dock som om det hade funnits utrymme för fler regler. Problemet med Starship Battles är relaterat till det faktum att spelet ska kunna överleva som ett spel utan expansioner – nu innehåller Starship Battles allt man kan önska sig och det blir tyvärr lite för mycket av det goda. För de som vill spela någorlunda med factions (till exempel enbart med Republic-skepp) så halveras genast antalet tillgängliga skepp och då fighters måsta starta från skepp med Fighter Launch-kapacitet så blir dessa skepp genast hett eftertraktade (annars kan man inte spela med fighters, det vill säga att man blir chanslös). Republic och Imperial hör till de som drabbas hårdast och denna brist på skepp är förklaringen till varför Star Destroyers (som är Uncommon) kostar en mindre förmögenhet på eBay. Detta innebär tyvärr att det är svårt att kunna spela med enbart någon enstaka booster – för att ha tillräckligt med skepp för att bygga en flotta på 300 poäng så kan det nog krävas ett starter och minst fyra boosters. Minst.

Starship Battles är ett snyggt spel med snygga figurer. Tyvärr blir det lite för mycket som ska rymmas i spelet och här behövs det verkligen en expansion med fler skepp – både för balansens skull och för att det ska bli lite mer variation i flottorna. Starship Battles är snabbspelat och enkelt och är om inte annat ett intressant komplement till Star Wars Miniatures.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Star Wars Starship Battles!

Intryck 8,5