Dark Angels Armébok & Battalion till Warhammer 40K
Games Workshop

Armébok 175:-, Battalion Box 745:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

De kåpklädda marinsoldaterna med sin mörka hemlighet är tillbaka. Dark Angels har haft en tydlig nisch bland Space Marines som har lockat många spelare. Frågan är om de i sin nya utgåva kommer att vara lika attraktiva?

Dark Angels är en ordentlig och rejäl codex. Det enda du som ny spelare behöver är grundreglerna och sedan är det bara att köra igång. Codexen inleder med ett omfattande kapitel om Dark Angels bakgrund och organisationens uppbyggnad. Det är bra och nyskrivet material, även om man känner igen mycket från tidigare verk. Det är bra upplagt och utgör en trevlig läsning. Organisationen beskrivs också väl och det finns även med en del om historiska slag. Denna del visar karaktären hos och prioriteringar bland Dark Angels som kan vara roligt att ha med när man bygger sin armé och spelar. Det finns med fler avdelningar, chapters, än tidigare vilket ger mer möjligheter att variera färgscheman på sin armé. Det finns ingen målningsguide, men väl många och snygga bilder på alla enheter. Det är mycket inspirerande, men arméerna som visas är mer med för att de är snygga än för att de är bra sammansatta armé-er att spela med. Bilderna, precis som tryck, layout och egentligen allt annat vad gäller utseendet, håller en hög nivå. Gamla och nya bilder blandas men de verkar ha valts ut med omsorg för att passa in.

Strukturen i boken är ovanligt bra. Presentationen av enheterna innehåller all information man behöver och i de fall information finns på annat håll är hänvisningarna tydliga och korrekta. Armélistan är lika bra upplagd. Det som finns i armélistan är kostnaden för enheter, och den ser lite annorlunda ut än vanligt. I denna codex anges kostnaden per enhet istället för per figur vad gäller trupper, och en enhet är då en veteran plus fyra soldater. För Dark Angels som armé fungerar det bra då det passar med deras organisation. Det gör dock armén lite mer oflexibel och de tidigare optimerade sex-manna enheterna kommer att försvinna. Kostnaden för enheter har blivit mer balanserad, för att inte vissa trupper ska väljas hela tiden. Grundkostnaden för enheter har sänkts medan uppgraderingar kostar lite mer. Dark Angels var tidigare lite av en stillastående armé med tunga vapen. Det har förändrats till viss del då trupperna nu har fått tillgång till pistoler vilket gör att man kan välja alternativet med mindre eldkraft och en närstridsattack istället för att bara stå på håll och knalla. En markant skillnad är att det bara finns ett ”troop” val om man inte köper en karaktär från Deathwing eller Ravenwing och då får använda de enheterna som ”troop” val. Optimerade arméer riskerar att bli en sammansmältning av de två specialkompanierna vilket kan tyckas motverka övriga influen-ser i codexen. Specialkaraktärer är nu en integrerad del av armén, precis som GW börjat göra i tidigare ”nya” arméer. Ibland kan det dock bli lite konstigt med specifika karaktärer, särskilt som det innebär att vissa kombinationer av truppslag och nivå på hjältar saknas. Karaktärerna är inte heller lika bra som tidigare i närstrid med något undantag.

Dark Angel Battleforce är en låda som innehåller 5 command marines, 5 space marines, 5 devastator marines, 5 scouts och 1 rhino. Det är lite av en godislåda man får för pengarna. Figurerna i sig håller hög kvalitet. Det finns också en hel del extra bitar till både trupper och fordon som gör att man kan personifiera sina enheter på ett roligt och bra sätt. De flesta delar ger också en känsla som passar armén mycket bra. Understödsvapen har tidigare varit lite svårt få tag på, men med de nya boxarna finns allt man kan önska vad gäller den biten.

Games Workshop har lyckats riktigt bra med Dark Angels. Känslan för armén är påtaglig och bra beskriven. Innehållet är snyggt upplagt och det är lätt att hitta det man behöver. Det är bara att hoppas att det fortsätter på samma sätt framöver. Då är det inte sista gången det blir höga betyg.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Dark Angels Armébok & Battalion till Warhammer 40K!